AIR schrikt van harde automarkt

De autoverkoop ontwikkelt zich steeds meer tot een vechtmarkt. Om die reden wil het op de beurs genoteerde AIR Holdings zich sterker toeleggen op benzineverkoop, die voor veel stabielere inkomsten kan zorgen. De voormalige Automobiel Industrie Rotterdam haalt nu nog ruim 50 procent van zijn omzet uit dealeractiviteiten in Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer.

De inkomsten uit autoverkopen zijn volgens directeur en grootaandeelhouder B. Wilton te conjunctuurgevoelig. AIR voelt de concurrentie van Daewoo en KIA in de rug en merkt ook de toenemende macht van Kwik-Fit. “De winstbijdrage van de dealeractiviteiten worden lager. Ford, Opel en Volkswagen hebben hun prijzen verlaagd. En de auto's worden ook steeds beter, waardoor er minder reparaties zijn”, aldus Wilton.

Niettemin heeft AIR een uitstekend eerste halfjaar achter de rug, dankzij de toegenomen autoverkoop. De winst verdubbelde ruimschoots tot 2,4 miljoen gulden, vergeleken met 1,1 miljoen vorig jaar. De omzet steeg met 27 procent tot 106 miljoen gulden. De verkoop van nieuwe wagens nam in de eerste zes maanden van het jaar met 55 procent toe, die van tweedehands auto's met 38 procent.

AIR verkocht begin deze maand de Ford-dealer in Den Haag en wil de verdiensten gebruiken voor overname van benzinestations. In het eerste kwartaal kocht de onderneming al twee grote stations, waarmee het totaal op elf komt. Momenteel is AIR in bespreking over de overname van nog eens vier stations. Indien die onderhandelingen succesvol verlopen, verwacht Wilton dat de winst van AIR kan oplopen tot 3 miljoen gulden. De benzineverkoop is momenteel goed voor circa dertig procent van de omzet.

De winst kon het afgelopen halfjaar ook stijgen doordat twee verliesposten, Tele-Hire en Autodata Nederland, aanmerkelijk beter draaiden. Beide deelnemingen, respectievelijk van 49 en 25 procent, schrijven nog rode cijfers, maar het gaat volgens Wilton om relatief geringe bedragen.