RUPERT MURDOCH

Boeman, 'Dirty Digger', kille krantensaneerder, maker van boulevard-bladen en filmproducent stort zich nu met veel elan op betaal-tv

“Dear Michael”, schreef Rupert Murdoch (65) aan Bertelsmanns tweede man Dornemann om hun kortstondige vriendschap te beëindigen: “Helaas zie ik geen basis meer onze partnerschap voort te zetten. Er zijn te veel dingen tussen ons om ze bevredigend op te kunnen lossen.”

Murdoch is een ware boeman onder de mediamoguls. Bij de verkoop van haar dagblad-belangen dreigde de top van uitgever Reed Elsevier vorig jaar nog met het binnenhalen van deze journalistieke Antichrist als de ondernemingsraad van de Dagbladunie zich niet rustig zou houden. Alleen de naam van Murdoch doet haren al ter berge rijzen.

Maar na een carriëre als opkoper en saneerder van dagbladen over de hele wereld en het opzetten van vooral veel tabloids, richt Dirty Digger zoals hij aan de andere kant van het Kanaal heet, zich nu met veel elan op de betaaltelevisiemarkt. Zonder last te hebben van bescheidenheid zegt Murdoch te streven naar een wereldwijd netwerk van digitale televisiezenders. Vooral de meer dan een miljard inwoners van China mogen zich verheugen in zijn belangstelling. Ook Europa vergeet hij niet, blijkens zijn entree in Duitsland.

Als sleutel voor Murdochs televisiesucces wordt zijn Amerikaanse filmstudio Twenthieth Century Fox gezien. Waar een Kirch rechten moet kopen van studio's, maakt Murdoch de films zelf. Maar dat is niet het enige. Murdoch weet als geen ander programmeren en distribueren van film en televisie met elkaar te verenigen.

Als zoon van een Australische oorlogscorrespondent, is Murdochs opgegroeid in de media. In 1952 erfde hij van zijn vader een dagblad in Adelaide, in Zuid-Australië, op basis waarvan hij zijn imperium opbouwde. In 1985 gaf Murdoch zonder omhaal zijn Australisch staatsburgerschap op en werd Amerikaan om ongebreideld in de VS te kunnen investeren.

In het begin van de jaren negentig kwam de klap. De economie liep terug, Murdochs dagbladen en de Britse satelliet-zender Sky-TV liepen slecht, met miljarden-schulden als gevolg. De banken grepen in om erger te voorkomen. Murdoch verkocht delen van zijn bezit, saneerde de rest, en kwam weer boven.