PIERRE LESCURE

Fransen zijn traditioneel doodsbang voor buitenlandse inmenging in de eigen cultuur.

En de media worden gezien als dé cultuurdragers

Pierre Lescure is eigenlijk een buitenbeetje onder de mediatycoons. Hij heeft zich niet al wheelend en dealend in het mediagezelschap ingevochten. Evenmin verkiest hij in zijn kantoor de pompeuze 18de eeuwse decoratie die een Berlusconi om zich heen verzamelt. Lescure werkt liever aan moderne meubelen tussen de pop-art.

Kwade tongen beweren dat de oud-journalist niet meer is dan een zetbaas van de drie belangrijkste aandeelhouders van Canal Plus: Havas, General des Eaux en Société Générale die samen bijna 49% van de aandelen in handen hebben. De drie pleegden 1994 een coup waarbij de succesvolle oprichter van Canal Plus Andre Rousselet aan de kant werd geschoven.

Volgens Rousselet zelf had dat een politieke achtergrond. Als voormalig kabinetchef van president Mitterrand, moest hij wijken onder het nieuwe regime van Chirac, die hij in zijn satirische Spitting Image-achtige programma Le Guignol de l'Info als een machtswellusteling afschilderde. Ook de besprekingen die hij met Wössner van Bertelsmann voerde over samenwerking zouden een rol hebben gespeeld. De Fransen zijn van oudsher doodsbang voor buitenlandse inmenging in de eigen cultuur. En de media worden gezien als cultuurdrager bij uitstek.

Die gevoeligheden heeft Lescure inmiddels ook ondervonden. Toen in februari gesprekken plaatsvonden tussen Murdoch en CLT, dat betaal-tv-plannen in Frankrijk heeft, moest hij de natie inclusief de minister van cultuur geruststellen dat er geen culturele invasie van Murdoch op komst was. Die zou wel hebben gekeken, maar tevens hebben vastgesteld dat Canal Plus alle belangrijke uitzendrechten tot het jaar 2000 bezat. Murdoch bleek zelfs bereid eigen rechten aan Canal Plus door te verkopen, zo suste Lescure.

Lescure heeft het niet makkelijk. Vorig jaar moest hij een terugval van de resultaten van Canal Plus bekendmaken, dat natuurlijk onmiddellijk aan zijn aanwezigheid werd gekoppeld (“Ik zou de headlines zelf ook zo geschreven hebben”). Nu gaat het weer beter en kan Lescure verder voortbouwen op het succes van de zender die inmiddels 7 miljoen abonnees in Europa heeft, waaronder 4 miljoen in Frankrijk.