JOHANN RUPERT

Europese consument moet vanuit huiskamer Chanel-geurtjes van Zuidafrikaan kopen met behulp van decoder

Om zijn pols draagt hij een horloge van zijn eigen merk Cartier, en met de ene Dunhill-sigaret steekt hij de andere aan. Johann Rupert (46) beheert de belangen van zijn familie, die in het buitenland zijn gebundeld in het Zwitserse bedrijf Richemont dat doet in tabak (het Britse Rothmans), luxe-artikelen (zoals de geurtjes van Chanel) en media.

Rupert, die zijn vader Anton in 1993 opvolgde, deed van zich spreken als gehaaide deal-maker in het spel van de mediamagnaten. In zijn vaderland Zuid-Afrika werd hij door de pers bejubeld nadat hij een deel van de Berlusconi-belangen voor de neus van Rupert Murdoch weg wist te kapen. Zelf doet hij er alles aan om buiten de publiciteit te blijven.

De familie van Rupert, afkomstig uit Stellenbosch bij Kaapstad, is de rijkste familie van Afrikaner afkomst, na de Oppenheimers zelfs de rijkste familie van Zuid-Afrika. De Ruperts hebben naar verluidt banden met 15 procent van al het kapitaal dat er aan de effectenbeurs van Johannesburg staat genoteerd, met de nadruk op wijn, mijnbouw en bankieren.

Rupert is opgeleid als zakenbankier in de Verenigde Staten. Hij was nog geen dertig toen hij de leiding kreeg over de Zuidafrikaanse Rand Merchant Bank die bij zijn vertrek vijf jaar later dertig keer zo veel winst maakte als toen hij kwam. De typische no-nonsense-manager is een man van langetermijnplannen. Daarom heeft hij zich ook vol overgave op de media gestort, en in het bijzonder op betaaltelevisie. In zijn visie moeten op den duur zijn belangen in luxeartikelen kunnen profiteren van zijn bemoeienis met betaaltelevisie, het toekomstige middel immers om consumenten tot rechtstreeks kopen aan te moedigen.

Samen met Multichoice, ontstaan uit vooral Afrikaner maar ook Engelstalige pers in Zuid-Afrika, heeft hij het betaal-tv-imperium Nethold opgericht. Anders dan Nethold doet voorkomen moet er nog steeds geld bij. Ruperts Richemont meldde onlangs een verlies van 46,3 miljoen Britse pond (tegen 38,1 miljoen een jaar geleden) op het 50 procents-belang in Nethold, dat deze zomer in Nederland met digitale betaaltelevisie begint.