Dutch design

Thresholds. Comtemporary Design From the Netherlands'. T/m 5 november in Museum of Modern Art. West 53rd Street tussen 5th & 6th Avenue. Open: dag. (beh. woe) 11-17u.

Het Museum of Modern Art (MoMA) in New York vestigt deze zomer opnieuw de aandacht op Nederlands design. Het restaurant van het museum is sinds vorig jaar ingericht met tafels, stoelen en lampen van Nederlands ontwerp, terwijl aan de muren steeds nieuwe voorbeelden van Nederlands grafisch ontwerp worden opgehangen.

Nu is ook een deel van de vierde verdieping gereserveerd voor 'Dutch design'. Een kleine expositie geeft een indruk van de jongste generatie Nederlandse ontwerpers.

Het is even zoeken want de voorwerpen zijn verstopt achter Picasso's, Philip Johnsons en andere publiekstrekkers van het moment. De 36 voorwerpen bieden een aardige, zij het zeer bescheiden doorsnee van de Nederlandse vormgeving. Volgens Paola Antonelli, de assistent-curator van het MoMA was een volledig beeld niet het doel. De expositie vestigt vooral de aandacht op de preoccupatie van ontwerpers met het milieu en andere sociale en politieke vraagstukken. De lovende recensie van de expositie in de New York Times zag dan ook als rode draad 'humor en hergebruik'. Voorbeelden zijn de melkflessenlamp van Tejo Remy, de sponsvaas van Henk Stallinga of de kraan van gewone koperbuis van Dick van Hoff.

Functionaliteit lijkt in deze ontwerpen van minder belang. De elegante PTT brievenbus van Ninaber/ Peters/ Krouwel is zeker praktisch, maar of de schoenlepel van Charles Bergmans dat is, is maar de vraag. Hetzelfde geldt voor de opvouwbare boekenkast van Jurgen Bey en Jan Konings. Grappig is hij wel en dat geldt voor veel andere ontwerpen, zoals de gebreide lampen van Hella Jongerius en de 'Crossing Italy I' bank, een picknicktafel in de vorm van een kruis van Richard Hutten.