Krokodil knock-out

Eraser. Regie: Charles Russell. Met: Arnold Schwarzenegger, Vanessa Williams, James Caan, James Coburn. In: 75 theaters.

Van de vier dure en succesvolle actiefilms die deze zomer de Amerikaanse bioscopen binnenvielen (The Rock, Mission: Impossible, Independence Day en Eraser) heeft laatstgenoemde de minste pretenties en dat maakt hem bij voorbaat sympathiek. Net als de andere films beschikt Eraser over een onwaarschijnlijk en onlogisch scenario, wordt er dankbaar en fantasieloos voortgeborduurd op het thema van de paranoia van de gewone man tegenover vadertje staat en zijn de visuele en verbale clichés niet van de lucht. Eraser is kortom een ideaal vehikel voor Arnold Schwarzenegger, wiens films nu eenmaal niet in eerste instantie bekend staan om hun geraffineerde scenario en realistische visie. Schwarzenegger slaat dit keer een krokodil knock out, springt uit een neerstortend vliegtuig naar de enige, al naar beneden zwevende brandende parachute en overleeft een mitraillade van een soort van geheime, intelligente laser guns. Dat alles terwijl zijn eigenlijke beroep vooral administratieve vaardigheden vereist: Schwarzenegger werkt voor het bureau dat met wraakacties bedreigde kroongetuigen van een nieuwe identiteit voorziet. Wat deze 'eraser' wist zijn dus geen booswichten, maar computerbestanden. Het neemt niet weg dat hij wanneer het nodig is als een soort van Superman uit de lucht komt vallen en naar eerzaamheid strevende burgers beschermt tegen niet bij hun loslippigheid gebate derden. Bovendien blijkt zijn directe superieur (James Caan) zijn eigen bankrekening te spekken met dubbelspelactiviteiten en werkt een groot deel van de dienst mee aan het wissen van Schwarzenegger.

Eraser is geen film die klassiek zal worden, maar het publiek anderhalf uur van de straat houden lijkt ook de enige ambitie van regisseur Charles Russell, die sinds The Mask weinig kwaad meer kan doen in Hollywood.