Hitte en hartstocht van Almere tot Volendam

De Achtbaan, wekelijks vanaf woensdag 7 augustus tot 25 september, Ned.1, 19.30u.

Deze zomer komt de AVRO voor de derde keer met de Achtbaan, een zomer-televisieproject dat jonge televisiemakers de kans geeft een programma te maken. In acht afleveringen, wekelijks uitgezonden, laten acht teams zien of ze in staat zijn om volgens strenge regels, met beperkte middelen en onder hoge tijdsdruk - één maand, voor de ontwikkeling van een idee tot en met de eindmontage - een volwaardig televisieprogramma te maken.

Uit 500 kandidaten, geworven via informatieve bijeenkomsten op onder meer hogescholen en academies, werden 40 programmamakers en vier vormgevers uitgekozen. “Kandidaten moeten allereerst beschikken over enige ervaring in het televisievak”, zegt Victor van der Staay, uitvoerend producent van de Achtbaan. “Het belangrijkst vinden wij, of de mensen in staat zijn in team-verband te werken. De solisten haal je er zo uit, die kunnen we niet gebruiken. Televisemaken is teamwerk, dat is les een.

In het Amsterdamse cultuurcentrum Arena werden de acht teams bij elkaar gezet om zich, vaak dag en nacht, te wijden aan een programma van precies 22 minuten met het thema 'Hitte en hartstocht'. “Om te vermijden dat je acht Amsterdamse programma's te zien krijgt hebben is elk team aan een andere plaats gebonden, van Almere tot Wageningen. De vorm is vrij, dat mag alles zijn, van fictie tot documentaire”, aldus Van der Staay. “De Achtbaan is geen talentscout-project. Voorop staat, dat we willen investeren in jong talent. Natuurlijk kijken we of er mensen bij zijn , die we willen houden. Uiteindelijk komt 75 procent terecht bij de AVRO of bij een buitenproducent.”

Voordat tot de produktie werd overgegaan, volgden de deelnemers workshops en gastcolleges: 'Interviewtechniek' van Ursul de Geer, 'marktgericht denken van SBS 6-directeur Fons van Westerloo en 'hedendaags vormgeven' van Keesjan den Daas, regisseur van o.m. Liefde op het eerste gezicht. Als opdracht moesten er analyses gemaakt worden van bestaande programma's. Pas daarna konden de teams van start. “Het moeilijkst is het, om intensief te moeten samenwerken met mensen die je niet kent, met een verschillende achtergrond”, zegt Elbe Stevens, regisseur van de aflevering rond Leerdam. “Mensen die van de kunstacademie komen moeten bijvoorbeeld werken met journalisten. Dat botst, de opvattingen lopen vaak uiteen. Er is geen hiërarchie, iedereen vecht voor zijn eigen ideeën. Je moet voortdurend het belang van het programma in oog houden, anders gaat het mis. Ik heb wat menssen huilend zien rondlopen in Arena.”

“De Achtbaan is een gouden kans. Op kosten van de AVRO krijg je de gelegenheid te ontdekken of je geschikt bent voor het medium televisie. Wat ik jammer vind, is dat ze je niet helemaal vrij laten. Het zou allemaal veel extremer kunnen. 'Doe maar zo gek mogelijk', zeiden ze. Maar als je echt vernieuwende televisie wilt, moet je programmamakers geen beperkingen opleggen zoals een thema. Als je Hitte en Hartstocht moet filmen in Almere, Volendam of Aalsmeer wordt je wel sterk in een bepaalde richting geleid. De meeste programma's zijn toch vrij traditionele documentaires geworden. De AVRO vaart een veilige koers.”