Onhandige klusser kan veilig boren

ETTEN-LEUR, 3 AUG. Black & Decker bindt de strijd aan met Aziatische fabrikanten die de Westerse markt overspoelen met goedkoop gereedschap. Het marktaandeel van goedkoop gereedschap is de afgelopen vijf jaar gestegen tot 20 à 25 procent.

Het offensief van Black & Decker tegen de Aziaten is gericht op de moet-het-zelver, de mens met twee linkerhanden en een bloedhekel aan klussen, die niets moet hebben van sophisticated apparatuur, die als de dood is voor snoeren uit angst dat hij deze in zijn grenzeloze onhandigheid doorzaagt en een schok of erger oploopt, maar die zich toch genoodzaakt ziet af en toe een gat te boren. Circa 30 procent van de bevolking - waarvan ruim de helft vrouw - mag zich tot deze groep rekenen.

Black & Decker heeft voor de moet-het-zelvers een reeks simpele, niet al te dure, snoerloze produkten bedacht, variërend van een links en rechts draaiende schroevendraaier tot een baby-boormachine. Want gereedschap zonder snoer is, althans in de visie van de Amerikaanse firma, dé manier om onhandige mensen - de laatste groeigroep in de doe-het-zelfbranche - te transformeren tot verwoede klussers.

Hoewel Black & Decker naar eigen zeggen nog geen last heeft van teruglopend marktaandeel en de omzet in Nederland vorig jaar met 10 procent zag stijgen dankzij de sterke groei van het merk ELU (voor professionals) en de introductie van het merk DeWalt (voor vergevorderden), zag de fabrikant zich toch genoodzaakt de Aziaten van repliek te dienen. Goedkoop gereedschap importeren en daar een of ander “luguber merknaampje” opplakken, zoals Alain Ogiers, general manager voor de Benelux, het uitdrukt, was beneden de waardigheid van het concern. Ook tot een prijzenoorlog wenste het bedrijf zich niet te verlagen. De gereedschapproducent, die in Europa met concurrent Bosch strijdt om de eerste plaats, gooide het op simpel, niet al te duur gereedschap dat de startende klusser dankzij het ontbreken van een snoer een “veilig gevoel” moet geven. “Het gaat om gereedschap voor basisprestaties, niet voor de zware klussen”, zegt Ogiers voor de zekerheid.

Toch mogen gereedschapproducenten over het algemeen niet klagen: vorig jaar werd in Nederland ruim 6 miljard gulden uitgegeven aan zaken als ijzerwaren, gereedschap, verf, tuinartikelen, sanitair en auto-accessoires, ofwel 400 gulden per hoofd van de bevolking. Dat is een groei van enkele procenten ten opzichte van 1994, volgens de Brancheschets 1996 over de detailhandel in doe-het-zelfartikelen. Door de introductie van goedkoop materiaal uit Azië zijn de prijzen van A-merken echter onder druk komen te staan. “Het is als met huismerken in de supermarkt”, aldus Ogiers. “Tien jaar geleden rustte daar nog een taboe op, nu vindt iedereen het heel normaal. Dat geldt inmiddels ook voor boormachines uit Taiwan van nog geen twintig gulden.”

Trots demonstreert de directeur, een snoerloos snake-light om zijn nek en een batterijenlader op zijn bureau, de veertien produkten van de zogeheten Versapak-lijn voor het onhandige deel van de bevolking. Ze zijn uitgerust met een accu waar uitwisselbare, oplaadbare batterijen in kunnen. “Wie een gat heeft geboord met zijn snoerloze boormachine, kan daar in een handomdraai de batterijen uithalen, deze in de schuurmachine stoppen en een kastje schuren om dezelfde batterijen vervolgens te gebruiken voor zijn kruimeldief om de rommel op te ruimen”, schetst Ogiers een mogelijk klusprogramma van een moet-het-zelver. Want ook aan luie mensen heeft de firma gedacht: behalve een kruimeldief heeft het gereedschapimperium een snoerloze grasknipper, een snoerloze heggenschaar en een snoerloze bezem uitgedokterd. “Of we die laatste in Nederland op de markt gaan brengen, weten we nog niet”, bekent Ogiers. Misschien is dat vooral iets voor Zuid-Europeanen. Nederlanders zijn meer mensen van stoffer en blik.”

In het najaar zullen de producten voor de moet-het-zelvers via een van de grootste reclamecampagnes uit de geschiedenis van Black & Decker aan de man worden gebracht. Ogiers is ervan overtuigd dat zijn offensief de verkoopgroei van goedkoop gereedschap kan stoppen. Als het aan hem ligt, heeft 6 procent van de Nederlandse huishoudens tegen het jaar 2000 een of meer snoerloze producten in huis. Hij steekt de hand in eigen boezem waar het de verwaarlozing van de moet-het-zelver betreft. “Black & Decker is de laatste jaren te veel bezig geweest met power, met het upgraden van zijn gereedschap. We hebben het beginnerssegment verwaarloosd en ons te veel gericht op heavy users.”

    • Friederike de Raat