Opwinding over Turkse perswet

ANKARA, 2 AUG. In kringen van de Turkse pers is grote opwinding ontstaan over een deze week door het parlement aangenomen wet, op grond waarvan de media niet langer in staat zijn om aan de hand van omvangrijke campagnes de oplage van hun publicaties te verhogen.

De nieuwe maatregelen worden algemeen als een 'wraakactie' aangemerkt van de coalitieregering van moslim-fundamentalisten en conservatieven voor de uitvoerige berichtgeving in de Turkse media met betrekking tot de corruptie in beide partijen.

Zo zijn tegen vice-premier Tansu Çiller inmiddels drie parlementaire onderzoeken naar vermeende corruptie gestart, terwijl de religieus-fundamentalistische Welvaartspartij in een kwade reuk staat door het inzamelen van grote sommen geld voor de moslims in Bosnië. Dat geld zou namelijk in de partijkas zijn verdwenen.

“Niemand betwist dat er strengere regels moesten worden opgesteld voor de uit de hand gelopen promotiescampagnes”, aldus Oktau Eksi van de Turkse Persraad, “maar het is onaanvaardbaar dat de minister van Industrie en Handel kranten grote geldboetes op kan leggen als deze de wet overtreden. Die bevoegheid behoort aan de rechter.” Volgens Nail Güreli van de Vereniging van Turkse Journalisten riekt de wet naar censuur.

De Turkse populaire nationale dagbladen zijn al jarenlang in een felle strijd gewikkeld om de gunst van een klein lezerspubliek. De totale oplage van de kranten is slechts enkele miljoenen op een bevolking van ruim zestig miljoen. Om hun oplage te verhogen binden de kranten de lezers aan zich met het weggeven van cadeaus als boeken en computers, maar ook huizen en auto's, waarvoor gedurende langere tijd elke dag een coupon uit de kant moet worden geknipt.

Op grond van de nieuwe wet mogen de dagbladen nog slechts culturele zaken met een klein prijskaartje, zoals boeken, aanbieden.

De Turkse mediabaronnen hebben er bij president Suleyman Demirel op aangedrongen om de wet niet te tekenen. Ze zouden nog over gigantische voorraden consumptiegoederen beschikken die ze hun onder hun lezers willen verspreiden.