Listige oogtest

De campagne 'Zien is overleven' van optiekketen Pearle en Veilig Verkeer Nederland (VVN) zorgt voor woede in de opticiensbranche en heeft het onafhankelijke imago van Veilig Verkeer Nederland geen goed gedaan. Maar bij Pearle zijn ze buitengewoon tevreden.

Reclamemaker Ron Visser van Pearle laat in het weekblad Adformatie trots weten dat hij het “allemaal geprogrammerd” heeft. Doel van de actie was vanaf het begin dat 'Zien is overleven' een hoop free publicity en commotie teweeg zou brengen. Visser richtte speciaal daartoe de dr. Stanley Pearle Stiching op, “want een stichting heeft geen commercieel oogmerk en is dus commercieel onverdacht”. Verder had hij gehoord dat Veilig Verkeer Nederland “een nooddruftige organisatie” is. “Ze krijgen steeds minder subsidie.” Visser dacht daarom dat Veilig Verkeer Nederland wel gevoelig zou zijn voor het voorstel dat de dr. Stanley Pearle Stichting aan de VU in Amsterdam een bom duiten zou betalen om een gezamenlijk onderzoek te doen naar het gezichtsvermogen bij automobilisten. Hij wist VVN zo ver te krijgen dat het de - verontrustende - resultaten samen met Pearle naar buiten zou brengen. Visser kreeg ook gedaan dat de Pearle-oogtest werd gecertificeerd door Veilig Verkeer Nederland. En de ultieme triomf: VVN regelde via het ministerie van Verkeer en Waterstaat billboards langs de openbare weg waarop de betrokkenheid van Pearle nadrukkelijk tot uiting kwam. Visser kan zich de woede van concurrent Hans Anders nu goed voorstellen, want bij Pearle ziet het nu “zwart van de mensen”. “Hij is gewoon jaloers, had het zelf willen bedenken.” Hoe een slimme reclamejongen Veilig Verkeer Nederland voor zijn karretje spande.