Voorkeur; Musea

AUGUST SANDER De Duitse fotograaf August Sander (1876-1964) had zichzelf een zware taak opgelegd: met zijn fotografie wilde hij een zo objectief mogelijk beeld geven van de mensen uit de 20ste eeuw. Hij deelde de Duitse mensheid in volgens de door hem beleefde maatschappelijke orde en kwam tot zeven groepen. De eerste groep is de 'meest aardgebondene mens', de boer en in groep zeven komen 'De laatste mensen' aan bod: de idioten, de zieken en geesteszieken. Werk van portretfotograaf August Sander wordt t/m 1 sept getoond in het Amsterdamse Stedelijk Museum. Op de tentoonstelling is ook een aantal van de natuur-, landschap- en architectuurfoto's te zien, maar de nadruk ligt op de sociaal geordende portretten uit de periode die grofweg loopt vanaf de laatste regeringsjaren van de Duitse keizer Wilhelm II tot aan de machtsovername van de nationaal-socialisten in 1933. August Sander in het Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat 13, Amsterdam. Dag 11-19u.

ALLEEN SCHILDERIJEN Terug naar de basis - zo kun je de jubileumtentoonstelling in het Eindhovense Van Abbemuseum noemen. Ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan toont het museum 'Alleen schilderijen'. In Eindhoven treft men geen confrontaties aan tussen oud en nieuw - tegenwoordig een populaire manier om 'nieuw licht' te werpen op de kunstgeschiedenis - maar de werken hangen chronologisch bij elkaar. In de fabriek waar het museum tijdelijk is gevestigd, zijn provisorisch vijftien keurige, witte museumzalen gebouwd. Een rondgang door dit circuit biedt een overzichtelijk panorama op de schilderkunst van de twintigste eeuw van Jan Sluijters, Pablo Picasso, Max Beckmann, Anselm Kiefer tot en met Marlene Dumas en René Daniels. Alleen schilderijen t/m 1 sept in het Van Abbemuseum, tijdelijk adres, Vonderweg 1, Eindhoven (t.o. PSV-stadion). Di t/m zo 11 t/m 17u.

KIJKEN IS BEKEKEN WORDEN God is een schilder en wij zijn zijn zelfportret, beweert Gerrit Komrij op de door hem ingerichte tentoonstelling in het Stedelijk Museum. Zoals de titel belooft gaat de expositie over schilderen en geschilderd worden, over kunst die het over zichzelf heeft, over de kunstenaar en over de beschouwer. Komrij kwam uit de kelders met een keur aan schilderijen - vooral heel veel portretten: zelfportretten, kunstenaarsportretten, dubbelportretten, portretten van mooi geklede dames, portretten van naakte vrouwen. Een gevoel van hebzucht maakt zich van de toeschouwer meester, waarbij de hebzucht zich niet zozeer op afzonderlijke schilderijen richt maar op combinaties. De zelfportretten die in een helemaal met zelfportretten volgehangen zaaltje hangen, mogen eigenlijk nooit meer uit elkaar. Kijken is bekeken worden, Gerrit Komrij kiest uit de collectie t/m 25 aug. in het Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat 13, Amsterdam. Dag 11-19u.

EN VERDER Sjoerd de Vries: Het naakt, het landschap, het portret t/m 18 aug in het Singer Museum, Oude Drift 1, Laren. Van Monet tot Matisse t/m 12 okt, Haags Gemeentemuseum, Den Haag. Disegni: drie eeuwen Italiaanse tekenkunst uit eigen bezit t/m 4 aug, Rijksmuseum, Amsterdam, Manifesta tot 19 aug in alle Rotterdamse musea.