Winst HMG loopt terug; Nieuwszender RTL5 wordt betaaltelevisie

AMSTERDAM, 31 JULI.De Holland Media Groep (HMG) wil van het commerciële station RTL5, dat wordt omgebouwd tot nieuwszender, een betaaltelevisie-zender maken. Dit heeft H. Boermans, directievoorzitter van HMG, gisteren in Hilversum gezegd.

Op den duur overweegt HMG ook voor haar andere televisiezenders (RTL4 en Veronica) van kabelnetten (en kijkers) betaling te vragen. Boermans bracht dit streven naar een andere structuur van de inkomsten voor zijn onderneming in verband met de teleurstellende resultaten op de markt voor televisiereclame.

In september nemen de aandeelhouders de definitieve beslissing of RTL 5 verder gaat als nieuwszender. Dan wordt ook bekeken of de kabelexploitanten (en in het verlengde daarvan de kijkers) voor RTL5 geld aan HMG moeten gaan betalen. Het zou dan gaan om bedrag tussen twee kwartjes en een paar gulden per aansluiting per jaar.

Of op termijn ook voor de andere zenders van HMG, RTL 4 en Veronica, betaald moet gaan worden, maakt HMG onder meer afhankelijk van de gang van zaken rond de voetbalzender Sport7, die op 18 augustus van start gaat en vermoedelijk in veel plaatsen ook alleen na de aanschaf van een decoder en betaling van een abonnement te zien zal zijn.

“RTL 4 achter een decoder vind ik een prima optie als overal een decoder staat opgesteld. Als echter maar 30 procent van het Nederlandse publiek er een heeft, zal dit niet gebeuren”, zei Boermans. Op dit moment betaalt HMG aan kabelnetten nog voor de doorgifte van zijn televisiesignalen. Een woordvoerder van, SBS6, een niet tot HMG behorende commerciële televisiezender, sluit niet uit dat ook zijn station in de toekomst geld vraagt voor doorgifte.

Boermans bracht het streven naar betaal-televisie gisteren in verband met de tegenvallende resultaten van HMG in de eerste drie kwartalen van dit jaar. In het vierde kwartaal wordt herstel van de reclame-opbrensten verwacht. Volgens een woordvoerder van HMG zal er over 1996 winst gemaakt worden, al is nog onduidelijk hoeveel. HMG nam vorig jaar een meerderheidsbelang in de televisiezender Veronica, toen deze omroep uit het publieke bestel trad. De kijkcijfers en daaraan gerelateerde reclame-opbrengsten van Veronica bleven ver achter bij de verwachtingen.

In 1995 was de winst van HMG al tot 58 miljoen gulden gedaald, ten opzicht van 85 miljoen in 1994. Volgens Boermans is de daling een gevolg van de uitbreiding van het aantal commerciële televisiestations en de vergroting van het marktaandeel van de dagbladen op de reclamemarkt. Boermans beschuldigde concurrent SBS6, eigendom van een Zweeds-Amerikaans bedrijf en dochteronderneming van het Amerikaanse ABC, van de introductie van dumpprijzen voor televisiereclame.

De tegenvallende advertentie-inkomsten, die HMG nu naar een extra inkomsten-bron in de vorm van abonnementsgelden doen omzien, zijn geen uitsluitend Nederlands verschijnsel. Gisteren werd bekend dat de Vlaamse commerciële televisie VTM in het boekjaar 1995 zijn winst met de helft heeft zien teruglopen. Ook hier is een deel van de teleurstellende resultaten te wijten aan de start van een nieuwe, verliesgevende zender, Kanaal2. Die moest vooral concurreren met VT4, een zusteronderneming van het op Nederland gerichte SBS6.

Betaaltelevisie-zenders worden in de toekomst opgenomen in een zogeheten pluspakket, waar de kijker een abonnement op moet nemen.