Filmmakers komen terecht in hun eigen griezelverhaal

Loaded. Regie: Anna Campion. Met: Oliver Milburn, Nick Patrick, Catherine McCormack, Thandie Newton, Matthew Eggleton, Danny Cunningham, Biddy Hodson. In: Amsterdam, Rialto; Haags Filmhuis; Utrecht, 't Hoogt.

Wie niet wist dat Loaded al in 1994 op het festival van Venetië werd vertoond, zou denken dat regisseuse Anna Campion zich heeft laten beïnvloeden door Zusje. Net als het recente debuut van Robert Jan Westdijk gaat dat van Campion over een groepje bijna-twintigers in de jaren negentig. Ook de toon van de film is vergelijkbaar: humoristisch in het begin, maar allengs grimmiger wanneer de onderliggende (seksuele) conflicten aan de oppervlakte komen. Bovendien is een belangrijke rol weggelegd voor een video-8-camera, die gebruikt wordt om mensen te manipuleren en te dwingen tot het vertellen van de waarheid.

De Nieuw-Zeeuwse Anna Campion, het jongere zusje van Jane (An Angel at My Table, The Piano), volgt in Loaded geen Amsterdamse studenten, maar zeven Engelse schoolverlaters die een lang weekend doorbrengen in een verlaten landhuis. Op het eerste gezicht lijken ze te zijn gekomen om een low-budget griezelfilm op te nemen, maar al gauw blijkt dat de meesten ook nog andere redenen hebben. Zo wil Zita gewoon een goedkope vakantie en vindt Rose het een goede gelegenheid om eindelijk van haar maagdelijkheid af te komen. De verknipte Neil wil met Rose naar bed en Giles is al lang blij dat hij even weg is van de drukkende sfeer in zijn ouderlijk huis.

Terwijl de opnames voor de film vorderen, lopen de emoties onderling steeds hoger op. Dan besluit de crew om gezamenlijk een LSD-trip te nemen; een van de zeven komt vervolgens om bij een onduidelijk ongeluk en in paniek besluiten de anderen om hem in de bossen te begraven. Zo komen ze terecht in hun eigen griezelfilm.

De plot van Loaded klinkt spectaculairder dan ze is. Het verhaal is afgelopen voor het goed en wel begonnen is, en de concrete invulling van de onbestemde dreiging die over de film hangt, is eigenlijk aan de flauwe kant. Campion, die zich een meester toont in het regisseren van jonge acteurs, was als scenarioschrijfster meer geïnteresseerd in andere dingen: onderdrukte seksualiteit, de tekening van de karakters, het in beeld brengen van discussies over dromen en idealen, het oproepen van spanning.

Uiteindelijk is het toch vooral de sfeer van de film die Loaded tot een opvallend debuut maakt. Heel lang wordt de kijker in het ongewisse gelaten over wat er precies gaande is. De afwisseling van filmbeelden en video-opnamen werkt vervreemdend, net als het feit dat sommige schijnbaar betekenisvolle scènes geen vervolg krijgen. De suspense wordt nog verhoogd door rare geluidseffecten, zenuwachtige camerabewegingen (plotseling inzoomen) en een consequente onderbelichting. Zelfs het onbevredigende einde van Loaded zal je niet doen vergeten dat je ruim anderhalf uur gefascineerd hebt zitten kijken.

    • Pieter Steinz