'Door bom voorste deel losgeslagen van TWA-Boeing'

FAST MORICHES, 29 JULI. Een explosie in de voorste bagageruimte, vrijwel zeker door een bom, heeft op 17 juli de cockpit en de eerste klas sectie van de TWA-Boeing vlucht 800 afgerukt. De rest van het toestel vloog nog tien tot elf seconden door alvorens te exploderen en in zee te storten.

Dat concluderen onderzoekers op basis van de uit de Atlantische Oceaan opgehaalde delen van het vliegtuig. Ze wijzen op het feit dat het toestel nog ruim tien seconden op de radarschermen te zien is geweest nadat de zwarte dozen - de flight data recorder en de flight voice recorder, die inmiddels zijn onderzocht - al waren opgehouden met de registratie van vluchtgegevens. Ze zoeken nog naar één belangrijk stuk bewijsmateriaal, waarmee zekerheid kan worden verkregen over hun veronderstelling, en wel een deel van de romp dat bij de ontploffing werd afgerukt.

Als dat wordt gevonden kan tevens worden vastgesteld of een bom dan wel een op het vliegtuig afgevuurde raket de ramp heeft veroorzaakt. De theorie over een raket is vooral gebaseerd op berichten over een lichtflits, vlak voordat het tot een explosie kwam. “Dingen die het eerst [van een vliegtuig] afvallen geven doorgaans een indicatie over wat er precies is gebeurd. We zijn altijd het meest geïnteresseerd in wat het eerst van een vliegtuig is losgeraakt”, aldus een van de onderzoekers. Bij de ramp met vlucht 800 - op weg van New York naar Parijs - kwamen alle 230 inzittenden van het toestel om het leven. Er zijn 145 lichamen geborgen. Bij diverse slachtoffers is vastgesteld dat ze door een explosie uit het toestel zijn geslingerd; sommigen leefden nog toen ze - waarschijnlijk bewusteloos - in het water terechtkwamen en zijn verdronken.

De theorie over het afgerukte voorste deel van de Boeing berust onder andere op delen van de eerste klas sectie, direct boven de bagageruimte, die dit weekeinde werden opgehaald uit zee voor de kust van Long Island, op tweeëneenhalve kilometer van de plek waar eerder andere wrakstukken werden aangetroffen. Dat moet betekenen dat het toestel zonder het voorste deel nog tien tot elf seconden heeft gevlogen. Daarbij verloor het bijna tweeduizend meter hoogte voordat het explodeerde.

Bij de initiële explosie hebben de passagiers in de economy-sectie van het toestel vrijwel zeker onmiddellijk het bewustzijn verloren door de decompressie. Diegenen die hun stoelriemen hadden losgemaakt moeten in een soort windtunnel - veroorzaakt door het luchtdrukverlies - uit het toestel zijn gezogen. (AP, Reuter)