Clinton: strenge veiligheidsregels voor luchtvaart

WASHINGTON, 26 JULI. President Clinton heeft gisteren een drastische verscherping van de veiligheidsmaatregelen aangekondigd bij Amerikaanse luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. Clinton zei dat het publiek rekening moet houden met hogere kosten en meer oponthoud ten gevolge van de intensievere beveiliging.

Niet bekend

Clinton belastte een commissie onder leiding van vice-president Gore met een onderzoek naar de veiligheid van de Amerikaanse luchtvaart.

Pagina 4: Clinton wil Actieplan veiligheid luchtvaart

De commissie die onder leiding van vice-president Al Gore de veiligheid van de Amerikaanse luchtvaart gaat onderzoeken, moet zich ook buigen over de invoering van geavanceerde technologie voor het opsporen van explosieven in koffers. In de VS ontwikkelde apparatuur op dit terrein is in verschillende landen in Europa en het Midden-Oosten al jaren in gebruik. In de VS zijn dergelijke machines alleen in gebruik op de luchthavens van Atlanta en San Francisco, die er sinds een halfjaar mee experimenteren. De commissie-Gore moet binnen 45 dagen een actieplan aan de president presenteren.

De afgelopen dagen is in de Amerikaanse pers een groot aantal leemtes aan het licht gebracht in de beveiliging van het luchtverkeer. Zo blijkt men bij binnenlandse vluchten bagage te kunnen inchecken, en vervolgens alsnog besluiten zelf niet aan boord te gaan. Bij internationale vluchten is controleert men vaak, maar niet altijd, of er bagage is ingecheckt waarvan de eigenaar niet en boord is. Als dat het geval blijkt, verwijdert men de koffers in kwestie. Functionarissen van de Amerikaanse luchtvaartdienst FAA zeiden gisteren dat het vergelijken van de passagierslijsten en de bagagelijsten bij internationale vluchten in het vervolg grondiger zal gebeuren.

Een andere lacune is dat luchtvaartmaatschappijen niet verplicht zijn vracht op explosieven te controleren. In de VS is de beveiliging van vluchten niet een taak van de overheid, maar van de luchthavens en vooral de luchtvaartmaatschappijen. De maatschappijen hebben zich in het verleden verzet tegen de invoering van tijdrovende beveiligingsprocedures en de verplichte aanschaf van dure apparatuur. De apparatuur die in Atlanta en San Francisco wordt gebruikt scant de inhoud van koffer en 'herkent' explosieven op een manier die vergelijkbaar is met het functioneren van een een 'CAT scan' in ziekenhuizen. Deze CTX 5000 kost een miljoen dollar, en de luchthaven van San Francisco zou er alleen al voor al haar internationale vluchten vijf nodig hebben.

In zijn gesprekken met de nabestaanden van de slachtoffers van de vliegramp van vorige week onderstreepte Clinton dat het zoeken naar de stoffelijke resten van de inzittenden en de indentificatie nog steeds de prioriteit hebben bij het onderzoek op de plaats van de ramp. Onder de nabestaanden bestaat grote onvrede over de trage voortgang van de bergingswerkzaamheden (nog altijd zijn meer dan 100 lichamen niet geborgen).

De toegenomen bezorgdheid van het Amerikaanse publiek over de veiligheid aan boord van een vliegtuig bleek zondagavond, toen een groep passagiers de piloot van een toestel dat op het punt stond uit Washington te vertrekken naar Houston, dwong om terug te keren om de cabine nog een keer te laten doorzoeken. Aanleiding was dat een andere passagier, die ruzie had gemaakt met een stewardess, door de politie van boord was gehaald. Een groepje mensen dat bij hem in de buurt zat vreesde dat hij mogelijk een bom aan boord had achtergelaten, en eiste een extra veiligheidsinspectie.