De aanwinst vormt de opmaat voor een overzichtstentoonstelling met het werk van Tadema (1836-1912), die het museum samen met de Walker Art Gallery in Liverpool voorbereidt.
Het onderwerp van het nieuwe schilderij is verwant aan het bacchanaal, één van Alma-Tadema's geliefde thema's. Op het doek liggen drie maenaden, volgelingen van de god van de wijn Dionysus. De naakte vrouwen liggen ineengestrengeld hun roes uit te slapen. Twee figuren zijn sterk uitgewerkt. Eén vrouw is onafgemaakt.
Tadema schilderde de Uitgeputte maenaden na de dans omstreeks 1873. Het is onbekend waarom hij het niet afmaakte. Misschien vond de kunsthandelaar de voorstelling niet geschikt voor het koperspubliek. Opvallend is dat Tadema zich bij een tweede, wél voltooide versie van het onderwerp, beperkte tot één vrouw, de voorste dame van de Uitgeputte maenaden na de dans.
Tadema gaf Uitgeputte maenaden na de dans cadeau aan zijn vriend, de schrijver en kunstcriticus Carel Vosmaer (1826-1888). Vosmaer schreef over zijn vriend in de roman Amazone (1880). Het schilderij bleef tot ver in deze eeuw in het bezit van zijn erfgenamen. In Nederlandse collecties bevinden zich weinig representatieve werken van Tadema. Voor hoeveel geld het schilderij is aangekocht, wil het museum niet bekendmaken. (ANP)