Ophef bij opticiens over actie Pearle

ROTTERDAM, 25 JULI. Binnen de Nederlandse opticienbranche is grote ophef ontstaan over de actie 'Zien is Overleven', die Veilig Verkeer Nederland (VVN) deze week samen met de opticiënsketen Pearle heeft gelanceerd. De Algemene Nederlandse Vereniging van Optometristen (ANVO) noemt het een “gemiste kans” dat de opticiëns, die zijn verwikkeld in een felle onderlinge concurrentiestrijd, niet in staat zijn een gezamenlijke actie te lanceren.

Secretaris A.J. van Hoof van de ANVO, waarbij individuele opticiens zijn aangesloten, noemt het “uiterst curieus” dat Veilig Verkeer Nederland exclusief met Pearle in zee is gegaan. De ANVO-secretaris spreekt zijn twijfels uit in hoevere een exclusief contract met een winkelketen het imago van VVN goed zal doen. Tegelijk signaleert Van Hoof dat de opticiens zijn verwikkeld in een harde concurrentiestrijd, waarbij zelfstandige detaillisten moeten toezien hoe grootwinkelbedrijven als Hans Anders en Pearle mede dankzij hun aanzienlijke advertentiebudget terrein winnen. Bij de actie 'Zien is Overleven', die mede wordt gefinancierd door Pearle, wordt automobilisten aangeraden een ogentest te ondergaan bij deze keten.

De Stichting Beter Zien, die door de opticiens in het leven was geroepen om gezamenlijk acties te ondernemen, benaderde een jaar geleden Veilig Verkeer Nederland. Maar VVN was niet bereid om deel te nemen aan een gezamenlijke campagne van de opticiens omdat de vereniging exclusief in zee zou gaan met Pearle. De Stichting Beter Zien begint nu in september samen met de ANWB een actie onder het motto 'Kijk Uit'. Net als 'Zien is Overleven' heeft 'Kijk Uit' als doel weggebruikers bewust te maken van het belang van een goed gezichtsvermogen.

Het ANVO heeft goede banden met huis- en oogartsen en betreurt het dat het opticienbedrijf door de toenemende concurrentie een steeds commerciëler karakter krijgt. Het steekt Van Hoof dat Pearle deze week op de proppen is gekomen met een keurmerk voor apparatuur. “Tot eergisteren had ik daar nog nooit van gehoord.” De secretaris van de ANVO wijst erop dat zelfstandige opticiens “minstens zo goede” apparatuur in huis hebben als de opticiens die onderdeel zijn van een grootwinkelbedrijf.

Grootwinkelbedrijven winnen steeds meer terrein op de zelfstandige detaillist. In 1990 nam het midden- en kleinbedrijf nog een kleine 80 procent van de totale opticienmarkt voor zijn rekening en het grootwinkelbedrijf 20 procent.

In 1995 was het marktaandeel van het grootwinkelbedrijf al gestegen tot 36 procent. Vorig jaar stabiliseerden de consumptieve bestedingen aan 'gezichtshulpmiddelen' in Nederland op 1,38 miljard gulden.

De concentratie in de opticienbranche zet steeds verder door. Gisteren werd bekend dat Hans Anders geheel in handen is gekomen van Vendex International, eigenaar van ondermeer de V&D-warenhuisketen. Samen met enkele andere optiekketens maakt Hans Anders deel uit van de Optische Exploitatie Maatschappij (OEM). Vendex was al sinds het voorjaar van 1995 voor eenderde eigenaar van OEM. De rest van de aandelen was in handen van de Melchior Groep van zakenman en paardenfokker L. Melchior. OEM (240 optiekzaken) is met een marktaandeel van 30 procent en een omzet van 200 miljoen gulden marktleider in Nederland.

Hans Anders (165 winkels) bedient het populaire marktsegment, Rinck, Havelaer, Strauss de Ruiter en Van Maaren zijn vooral actief in de hogere regionen van de markt. Ketens als Rinck en Van Maaren zijn geduchte concurrenten voor de zelfstandige detaillist.