Sponsor let bij muziekfestival niet echt op inhoud

De schatkamer: Wie betaalt het festival? Woensdag 24 juli, Radio 5, 14.02-15.00u.

Grote festivals zoals Pink Pop, North Sea Jazz en honderden lokale muziekfestivals kunnen niet meer zonder sponsors. Geld - van enkele tienduizenden tot tonnen - is nodig voor de artiesten, podia, belichting, installaties, posters en publiciteit. De radiodocumentaire Wie betaalt het festival? die morgen wordt uitgezonden, onderzoekt aan de hand van het Bluesfestival dat aanstaande zondag in Brielle wordt gehouden de invloed van de sponsor op de artistieke vrijheid. Daaruit blijkt zonneklaar dat de sponsor een behoorlijke vinger in de pap heeft. Aan het woord komen mensen van het organisatiecomité, sponsorwervers en vertegenwoordigers van bedrijven.

Zo wilde de organisator het Brielle-bluesfestival eigenlijk op zaterdag houden. De mensen zouden het op zaterdag laat kunnen maken en zondag willen uitslapen. Maar dat leek de lokale middenstand geen goed idee. De omzet op zaterdag zou aanzienlijk minder kunnen worden. Zondag was beter omdat dan alle mensen vrij zijn en er meer mensen naar de stad kunnen komen wat weer gunstiger is voor de plaatselijke horeca. Die concessie heeft het organiserend comité maar gedaan.

Sponsorwerver Frank van Hoorn meent dat het werven “een groeiende business” is en de geldgever er zoveel mogelijk aan zal doen om zijn investering op zijn minst terug te verdienen. Voor een onderneming wordt het volgens hem steeds interessanter om zich op muziekfestivals te richten omdat daar de jeugd kan worden bereikt. Het wordt voor de adverteerder met het grote aantal televisiestations steeds moeilijker jongeren en nieuwe markten te bereiken.

Voor tabaksfabrikanten die niet op radio- en televisie mogen adverteren is het meedoen aan de sponsoring van muziekfestivals aan strikte condities gebonden. Annelie Verstraaten, verantwoordelijk voor de sponsorcontracten bij een tabaksfabrikant, zegt dat alles in contracten - van de eventuele plek van de stand, logo's, spandoeken, betalingswijze tot de grootte van de bedrijfsletters in festivalkrantjes - wordt geregeld. Met de inhoud van het artistieke programma bemoeit zij zich niet. Uit de alleszins onderhoudende documentaire blijkt dat voor de sponsors eigenlijk alleen de naam van het bedrijf van het belang is en dat het zaak is dat die goed tot uitdrukking komt. Voor wat er op het festival te horen en te zien is, interesseren zij zich niet zo erg. Invloed op het artistieke vlak is er dus nauwelijks. Willen ze ook niet. Het gevaar voor festivals zit hem meer in het slechte weer en artiesten die uit principiële overwegingen niet door de tabaksindustrie of bierbrouwerij gesponsord willen worden en vervolgens wegblijven. Maar zijn dat er veel?

    • Markus Meulmeester