Recordresultaat voor Northwest

MINNEAPOLIS, 23 JULI. KLM-partner Northwest Airlines Bouw heeft een uitstekend eerste halfjaar achter de rug. De Amerikaanse KLM-partner boekte over de eerste zes maanden van dit jaar een netto winst van 256,2 miljoen dollar 427,9 miljoen). Daarmee heeft Northwest de beste eerste zes maanden uit zijn bestaan gedraaid.

Over dezelfde periode in 1995 behaalde de luchtvaartmaatschappij nog een netto winst van 107,4 miljoen dollar. Het resultaat overtrof alle verwachtingen. Per aandeel kwam de winst neer op 2,02 dollar, terwijl analisten op 1,87 dollar hadden gerekend. Het tweede kwartaal leverde een netto resultaat op van 202,8 miljoen dollar (338,7 miljoen) tegen een winst van 104,8 miljoen dollar in dezelfde periode van 1995. Het bedrijfsresultaat, dat nog beter aangeeft hoe een onderneming er voor staat, steeg met 50 procent tot 374,7 miljoen dollar (625,7 miljoen).

De omzet steeg in de kwartaalperiode met 11,5 procent van 2,3 miljard tot 2,5 miljard dollar. Over de eerste zes maanden kwam de omzet uit op 4,8 miljard dollar, een verbetering van 11,2 procent. Het verkeer richting het Verre Oosten leverde Northwest, ondanks het goedkoper worden van de yen, veel geld op. De bezettingsgraad steeg van 72,4 procent in 1995 tot 74,9 procent, het beste tweede-kwartaalresultaat ooit van de maatschappij.

Bouw gaf eind juni aan dat KLM vrede heeft gesloten met Northwest, na de verkoop door KLM van het merendeel van zijn preferente aandelen in de maatschappij aan de Amerikanen zelf. KLM en Northwest willen naar zijn zeggen de samenwerking verdiepen, ondanks de problemen met grootaandeelhouders Checchi en Wilson over de zeggenschap binnen Northwest.

In de burgerluchtvaart heerst dezer dagen een ongekende alliantie-rage. Het laatste en meest spectaculaire voorbeeld is de samenwerking tussen British Airways en American Airlines. Het tweede, al bestaande 'globale' netwerk wordt gevormd door het Duitse Lufthansa en Amerika's nummer twee United Airlines, aangevuld met hun partners zoals Air Canada, Thai Airways, SAS en South African Airways. Dan volgen de allianties KLM-Northwest plus aanhang, waaronder Martinair en Transavia, en een groep waarin het Amerikaanse Delta Airlines samenwerkt met Swissair-Sabena, Singapore Airlines en Austrian. KLM had aanvankelijkk wel oren zich aan te sluiten bij British Airways en American Airlines. In dat geval zou het echter hebben moeten breken met Northwest.