Perrier zwicht voor vrouwenorganisaties

PARIJS/BRUSSEL, 23 JULI. De Franse Perrier-groep is onder druk van de Europese Vrouwenlobby gestopt met haar reclamecampagne in België. De gewraakte affiches met een afbeelding van drie vrouwen wier tepels waren bedekt met Perrier-kroonkurken, worden overgeplakt.

Volgens een woordvoerder heeft de directie vrijdag al besloten te stoppen met de campagne, die naar zijn zeggen geldt als een knipoogje naar de bh-affiches van Wonderbra, “omdat sommige mensen beledigd werden”. Boven de afbeelding staat de Franse tekst “wonderbulles” (wonderbubbels).

De lobby, waarbij ongeveer 2500 vrouwenorganisaties met honderd miljoen leden zijn aangesloten, ageerde al enige tijd tegen de meters grote aanplakbiljetten. Omdat het door Perrier ingeschakelde reclamebureau Publicis niet thuis gaf - het bureau toonde zich “een beetje verrast” door de reactie van de vrouwengroep - besloot de lobby gisteren vanaf 29 juli in alle vijftien landen van de Europese Unie een boycot tegen Perrier te beginnen als de affiches tegen die tijd niet waren verwijderd.

“Het afbeelden van drie popperige vrouwen in een passieve houding is een overblijfsel uit de jaren vijftig. Het houdt een armzalig ouderwetse en afgezaagde rolverdeling in stand en ondermijnt de rol van de vrouw in de samenleving”, meende voorzitter Gertrud Wartenberg. Zij vond de advertentie “een aanslag op de goede smaak en een belediging van alle vrouwen” en riep vorige week op tot een boycot van alle Perrier-produkten totdat de gewraakte posters zouden worden verwijderd. Vorige week toonde functionarissen van Perriers Belgische hoofdkwartier nog geen enkel teken dat ze aan de druk zouden toegeven. Integendeel, ze zeiden dat vernielde reclameborden zo snel mogelijk zouden worden vervangen.

Actiegroepen hadden sommige affiches zelf al bewerkt en de vrouwen voorzien van een bh. In sommige deelgemeenten van Brussel waren de oorspronkelijke aanplakbiljetten maandagmiddag nog niet weg. (ANP)