Japan vraagt wijzigingen in besturingssysteem Airbus

TOKIO, 22 JULI. Het Japanse ministerie van Transport heeft de Europese vliegtuigfabrikant Airbus gevraagd wijzingingen aan te brengen in de automatische besturingssystemen van haar vliegtuigen zodat meer rekening wordt gehouden met het gedrag van piloten in noodsituaties en met menselijke vergissingen.

Dit is een van de resultaten van het afgelopen vrijdag bekendgemaakte eindrapport van het ministerie naar aanleiding van het ongeluk met een Airbus A300 van de Taiwanese maatschappij China Airlines op het vliegveld van Nagoya in april 1994.

Het ministerie ziet de oorzaak van het ongeluk in de combinatie van ontoereikende kennis van de piloten van de uiterst geavanceerde apparatuur van het toestel, en van de gevoeligheid van deze hoogwaardige apparatuur voor verkeerd gebruik. Het ministerie heeft de Franse regering gevraagd er op toe te zien dat Airbus actie onderneemt.

Het ongeluk had plaats tijdens de landing van de Airbus A300-600R in Nagoya, 300 kilometer ten westen van Tokio. De co-piloot zette per ongeluk het go-around systeem in werking waardoor het vliegtuig de landing afbrak, weer snelheid ontwikkelde en de neus oprichtte. De bemanning wist niet de boordcomputers op de juiste manier te gebruiken en probeerde met de hand de positie van het toestel te corrigeren. Computer en bemanning werkten tegen elkaar in en de neus steeg verder.

Het toestel kwam in een vrijwel verticale positie, werd onbestuurbaar en stortte neer op de landingsbaan. Zeven inzittenden overleefden het ongeluk, 264 mensen kwamen om het leven.

China Airlines heeft vrijdag naar aanleiding van het rapport nogmaals zijn excuses aan de nabestaanden uitgesproken en gezegd dat het “er alles aan zal doen om in de toekomst de grootst mogelijke veiligheid te verzekeren”.

    • Hans van der Lugt