Vliegramp

Het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk met de Hercules C 130 op het vliegveld Welschap bij Eindhoven zal zeker een aantal maanden in beslag nemen, zo is aangekondigd.

De politiek zou zich intussen kunnen voorbereiden op een discussie over de vraag of het nog wel in deze tijd past om militair personeel te blijven vervoeren in spartaans uitgeruste militaire transporttoestellen ten behoeve van niet strikt-militaire doeleinden.

Afgezien van het feit dat je je kunt afvragen welke andere professioneel opererende organisatie haar personeel nu nog deze vorm van vervoer durft aan te bieden, bestaat daar ook nog een specifiek motief voor.

De veiligheid van een militair transporttoestel als bijvoorbeeld de Hercules C 130 hoeft op geen enkele wijze onder te doen voor welk civiel transporttoestel dan ook, op één uitzondering na. Tijdens en ná een ongeluk hebben of krijgen passagiers van militaire transporttoestellen in ieder geval niet te maken met zulke streng genormeerde zaken als brandveilige cabine-materialen, veilige stoelen, meerdere vluchtwegen en dergelijke, en mogelijk wel met losgeschoten, in sommige gevallen zelfs uiterst brandbare vracht.

Is deze norm van passagiersvervoer in 'normale' omstandigheden niet uit de tijd geraakt? Verdient ook het personeel van defensie waar mogelijk geen 'normale' vlucht met een 'echt' lijn- of chartertoestel?

    • René van Druenen