Strafrechtelijk onderzoek naar vliegramp

WASHINGTON, 20 JULI. De Amerikaanse autoriteiten beschouwen het onderzoek naar de ramp met de Boeing 747 van Trans World Airlines (TWA) die woensdagavond explodeerde voorlopig als een strafrechtelijk onderzoek.

De federale politiedienst FBI heeft aanwijzingen, zij het nog geen bewijzen, dat een bom de oorzaak van het ongeluk was. Maar andere oorzaken dan sabotage of terrorisme, zoals mechanisch of menselijk falen, worden nog niet uitgesloten.

Over welke aanwijzingen de FBI precies beschikt is nog niet duidelijk. Een aantal factoren die de vermoedens van terrorisme versterken zijn het feit dat de bemanning van het vliegtuig geen noodsignaal heeft uitgezonden, dat verschillende ooggetuigen zeggen dat ze een grote vuurbal zagen, wat wijst op een explosie in het vliegtuig, en het feit dat de ramp gebeurde vlak voor de opening van de Olympische Spelen.

Het slechte weer aan de noordoostelijke kust van de Verenigde Staten heeft het zoeken naar stoffelijke resten van de inzittenden, wrakstukken en de zwarte dozen gisteren ernstig bemoeilijkt. Zware regen, harde wind, mist en hoge golven zorgden voor zo'n onrustige zee en zulk slecht zicht dat maar weinig vooruitgang kon worden geboekt.

Onderzoekers van de nationale raad voor veiligheid bij transport (NTSB) hebben de nabestaanden van de slachtoffers gisteren meegedeeld dat het onwaarschijnlijk is dat de lichamen van alle 230 slachtoffers geborgen zullen worden. Het proces van identificatie van de nu geborgen 120 lichamen is begonnen, en zal naar verwachting nog zeker enkele dagen vergen. Sommige lichamen zijn ernstig verbrand.

In totaal heeft de kustwacht in samenwerking met de FBI, de Newyorkse politie en de NTSB vier ton aan wrakstukken verzameld. Luchtvaart-experts onderwerpen die resten van het vliegtuig, variërend van kleine stukjes textiel tot delen van een vleugel, aan nauwkeurig onderzoek. Kleine aanwijzingen kunnen een antwoord geven op de vraag naar de oorzaak van de ramp. Als in een wrakstuk bijvoorbeeld gaten zitten, kan bepaald worden of de schade van binnen of van buiten het vliegtuig is veroorzaakt. Explosieven kunnen chemische sporen achterlaten op allerlei materiaal, van metaal en textiel tot de menselijke huid. Gloeidraaadjes in peertjes zijn uitgerekt als het lampje aan was op het moment van de ramp. Een uitgerekt draadje in een waarschuwingslampje kan zo bijvoorbeeld aangeven dat er een deur open was, terwijl de draadjes niet uitgerekt kunnen zijn als het elektrisch systeem al buiten werking was voor de explosie.