Reiziger kan onveilig vliegtuig weigeren

Reizigers die een gegronde reden hebben om aan te nemen dat het vliegtuig waarmee ze reizen niet veilig is, kunnen weigeren in te stappen. De schade kunnen zij op de luchtvaartmaatschappij verhalen. Dit blijkt uit een uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam in een zaak die de Consumentenbond namens veertig vakantiegangers had aangespannen.

De gedupeerden waren met Air Atlantis, een dochteronderneming van de Portugese maatschappij TAP van Amsterdam naar Faro gevlogen. Op de heenreis had het toestel als gevolg van een technisch mankement een vertraging van ongeveer tien uur.

Op de terugreis vertrok hetzelfde vliegtuig weer te laat als gevolg van technische problemen. Eenmaal boven Frankrijk kreeg het toestel weer panne en moest het terugvliegen naar Lissabon. Na een oponthoud van bijna vier uur kon het uiteindelijk naar Amsterdam vertrekken. Ruim veertig passagiers besloten niet mee te gaan omdat zij geen vertrouwen meer hadden in het vliegtuig.