De Boer brengt 'Atlanta' onder tentdak

ALKMAAR, 20 JULI. Het Sail Sponsor Village kwam uit Alkmaar, de tenten voor de start van de Tour de France in Den Bosch kwamen uit Alkmaar evenals de 27.000 vierkante meter die uitzendbureau Randstad liet neerzetten om met tienduizend genodigden het 35-jarig bestaan te vieren.

Ook Shell en Philips bestelden voor hun eeuwfeesten tenten bij firma De Boer in Alkmaar. “Het hele internationale bedrijfsleven is klant bij ons”, stelt directeur Klaas de Boer van het gelijknamige tentenverhuurbedrijf zonder een spoor van valse bescheidenheid.

Koninklijke ontvangsten, Navo-conferenties, het jaarlijkse tuinfeest van de Duitse bondskanselier, Rolling Stones-tournees, de tentoonstellingen van Vermeer en Van Gogh, feesten van de Britse koninklijke familie, de Nijmeegse vierdaagse en het komende millennium: geen partijtje of evenement van enig allure of De Boer Tenten, geleid door vijf broers, is van de partij. Tot de meest bizarre opdrachten behoorde de bouw van tenten voor Amerikaanse militairen in de woestijn ten tijde van de Golfoorlog en de bruiloft van een Duitse industrieel, op 2.700 meter hoogte in de Oostenrijkse Alpen, waar de bruid achter de bar van een Stube werkte. Het materiaal werd per helikopter ingevlogen. Een Griekse reder die het feest bijwoonde, was zo enthousiast over het onderkomen dat hij een jaar later bij het doopfeest van zijn zoontje, aan de voet van de Acropolis, eveneens De Boer inschakelde. “Onze tenten zijn, als het moet, net zo luxe als het Ritz Carlton Hotel. We kunnen concurreren met de mooiste balzaal ter wereld”, zo omschrijft De Boer zijn produkt.

De Boer heeft de grootste opdracht in de wacht gesleept die ooit op tentengebied is vergeven: voor de Olympische Spelen in Atlanta heeft het bedrijf 60.000 vierkante meter tent geleverd, circa 40 procent van het totaal benodigde oppervlak. In de tenten zijn onder meer de jury's en de kantoren van de Olympische leiding ondergebracht. Ondanks de mega-opdracht was directeur De Boer pas tevreden toen hij ook de order voor het sponsordorp in zijn zak had. “Dat eenvoudige werk interesseert ons niet echt. Het ging ons om de levering van de hospitality villages, waar de achttien sponsors hun gasten ontvangen. Dat is een prestige-opdracht.” Onder de sponsors van de Spelen, die ieder minimaal 40 miljoen dollar neertellen, klinkende namen als Coca Cola, AT&T, Swatch, IBM en Delta. “Het is een gouden kans om de naam van je bedrijf onder de aandacht te kunnen brengen van dergelijke concerns”, licht Klaas de Boer zijn gebetenheid om de hospitality villages te mogen bouwen toe. Behalve officiële ruimtes en het sponsordorp zet De Boer ook een call centre neer voor AT&T en 32 tenten voor Randstad, dat alle uitzendkrachten levert voor de Spelen.

Met tenten heeft het allemaal weinig meer te maken, vertelt directeur De Boer. “Alleen het dak is nog van doek. De wanden zijn gestoffeerd en de tenten zijn voorzien van airco. Onze tenten gaan vijf tot tien jaar mee. Daarna is het dak te vies door de luchtverontreiniging.” Liever hanteert De Boer de term temporary structures. Dat het bedrijf, opgericht in 1924, officieel nog steeds De Boer Tenten B.V. heet, komt omdat de naam “kort en duidelijk” is. Voor de Amerikaanse markt is de naam desalniettemin veranderd in De Boer Structures USA Inc. “Daar klinkt 'tenten' te gewoon. We zijn tenslotte de top van de markt.”

Met de opdracht in Atlanta hoopt De Boer, marktleider in Europa, door te breken op de Amerikaanse markt. De top van de wereldranglijst is inmiddels in zicht: met de Olympische opdracht, goed voor zo'n 20 miljoen gulden, stijgt de omzet in één klap met 20 procent tot zo'n 100 miljoen. “De omzet van het grootste Amerikaanse tentenverhuurbedrijf bedraagt 4,5 miljoen dollar. Alleen deze opdracht is al groter”, rekent directeur De Boer voor. Het aantal personeelsleden is inmiddels opgelopen tot circa 800, van wie 400 in vaste dienst. Voor het tropisch warme Atlanta heeft het Nederlandse bedrijf speciaal warmtewerend tentdoek ontworpen, dat de temperatuur binnen op zo'n 20 graden houdt. “Tenten passen perfect in de organisatie van de moderne Olympische Spelen”, legt De Boer uit. “Het beleid in Atlanta is gericht op tijdelijke bebouwing, zodat men na afloop niet met onrendabele sportvoorzieningen en verpauperde Olympische dorpen zit.”

Het afgelopen jaar hebben de produktievestigingen van De Boer in Nederland, België en Groot-Brittannië bijna volcontinu gedraaid om het materiaal voor de Spelen op tijd gereed te hebben. De tenten zijn in 125 containers naar Atlanta verscheept. “We konden niet al het materiaal dat we in Nederland hebben naar de Verenigde Staten overbrengen, ook hier moeten we voorraad houden”, aldus De Boer. Bovendien worden in de Verenigde Staten strengere eisen aan tenten gesteld dan in Nederland: bij hoogteverschillen van meer dan 90 centimeter moet er een lift worden geinstalleerd en elke deur dient te worden voorzien van een 'push-bar'.

Klaas de Boer, die inmiddels zo'n dertig keer op en neer is geweest naar Atlanta, is in gedachten al bij de volgende Olympische Spelen, in Sydney. “Atlanta is ons visitekaartje. Alles moet perfect zijn. We waken niet alleen over de kwaliteit van ons eigen produkt, ook over die van onze vaste onderaannemers, zoals decorateurs en cateraars.” Tijdens de Spelen zelf is De Boer alleen bij de opening en de sluiting aanwezig. Tussendoor moet hij onder meer acte de présence geven op het Sun Open in Hilversum, waar hij tenten heeft staan. Want wereldbedrijf of niet, het devies van Klaas de Boer blijft: never forget your home-market.

    • Friederike de Raat