ABN Amro verliest terrein in Azië

ABN Amro verliest terrein in Azië, momenteel de regio met de beste economische perspectieven. De bank doet het vergeleken bij concurrenten slecht. Dat is zorgwekkend, zo niet alarmerend, concludeert de bank in een onlangs verschenen intern rapport van een studiegroep onder leiding van directeur generaal M. Reuchlin.

Versnelde expansie tot 2000 moet de achterstand wegwerken. Volgens het 200 pagina's dikke rapport Strategy for Asia is de situatie “zorgwekkend, zo niet alarmerend”. De werkgroep spreekt van een te lage winstbijdrage door een versnipperde marktbenadering, ongestructureerd relatiebeheer, het ontbreken van een productgerichte aanpak met als gevolg een kwalitatief onvoldoende dienstverlening, geringe aandacht voor productontwikkeling en onvoldoende profilering in de markt. Om het gat te dichten heeft de bank omvangrijke expansieplannen in voorbereiding.

ABN Amro wil tot het jaar 2.000 één miljard dollar investeren in Azië. ABN Amro denkt aan ongeveer 4.000 extra werknemers. De groei moet vooral plaatsvinden in China, India, Thailand en Indonesië. Verder zal het zwaartepunt van de activiteiten in het gebied worden verplaatst naar Singapore. De regio moet in de toekomst eenderde bijdragen aan het totale resultaat van het internationale netwerk. Dat komt overeen met ongeveer 15 procent van de groepswinst. Momenteel ligt die bijdrage op 6 procent.