'Perfect': immateriële kunst op doortocht in een Brusselse galerie; De komkommertijd met kracht ontkend

Manifestatie: Perfect. T/m 3 aug in Galerie Mot & Van den Boogaard, Antoine Dansaertstraat 46, Brussel. Do t/m za van 12-18u30.

Inl 0032 2 5141010.

BRUSSEL, 19 JULI. 's Zomers is het ook voor galeries komkommertijd. Die houden dan ten hoogste een zomertentoonstelling onder de veelbelovende titel 'kunstenaars van de galerie' - en de rest van de tijd zijn ze met vakantie.

Tenminste, zo wil de gewoonte het. Eén Brusselse galerie heeft die gewoonte resoluut op haar kop gezet: die van Jan Mot en Oscar van den Boogaard. De heren dompelen hun kleine galerie achter een inrijpoort aan de Dansaerstraat in een verfrissende stroomversnelling. Gedurende vijf weken halen ze telkens andere (oude en nieuwe) kunstwerken naar boven, brengen ze projecten die soms speciaal voor deze gelegenheid zijn bedacht, en tonen ze films of video's van beeldende kunstenaars. Elke week verandert de presentatie opnieuw. In hun appartement, gelegen op hetzelfde adres, vinden bijkomende voorstellingen en lezingen plaats.

'Perfect' heet dit vijf weken durende initiatief. “Niet dat we in ultieme perfectie geloven”, verduidelijkt Jan Mot. De titel is afkomstig van de kunstenaar James Lee Byars, die ooit een poging ondernam om het woordje 'perfect' voor de prijs van een miljoen dollar aan zijn Britse galeriehouder te verkopen. Alleen het woord, jawel, los van elke materiële vorm. Dat deze conceptuele offerte geen succes kende, zal niemand verbazen.

Dit soort 'immateriële kunstcirculatie' intrigeert Jan Mot. Deze week ligt er bijvoorbeeld werk van Ian Wilson, iemand van de concept-generatie van de jaren zeventig. Wilson tonen is niet zo makkelijk. Tot in de jaren tachtig bestond zijn werk voornamelijk uit 'oral communication', mondelinge communicatie, in de vorm van gesprekken en discussies. Het enige toonbare restant van die activiteiten zijn de uitnodigingskaarten en de certificaten die de kunstenaar nadien opstelde. Die laatste bestaan uit een simpel velletje papier met daarop de mededeling dat op welke datum een discussie plaatsvond en met welke deelnemers, gesigneerd door de kunstenaar. Een aantal van die kaartjes en certificaten heeft Jan Mot op een schapje in de galerie gelegd. “Ik vind die dingen uitdagend omdat je ze niet op de gewone, klassieke manier kan presenteren. Het zijn documenten, ze vragen om een lichtere presentatievorm”, aldus Mot.

Voor heel wat ander werk in deze tentoonstelling geldt hetzelfde. De bijdrage van Dora Garcia heeft de vorm van een boek. Ze zal het drie dagen lang ter beschikking leggen, gewoon op een stoeltje in de galerie. Zonder enige manifestatiedrang, het werk ligt er enkel ter raadpleging.

In 'Perfect' is alles luchtig en tijdelijk. De kunst dringt zich niet op, in tegendeel, vaak moet je zelf kiezen om je ermee in te laten. Zo kun je een gesprek reserveren met Dominique Gonzalez-Foerster, die tussen 25 en 27 juli séances biografiques houdt. En bij Renée Kool - een week later gepland - zul je zelf het CD-toestel kunnen bedienen. Elk nummertje op een van de vier cd's correspondeert met een andere persbericht van een tentoonstelling.

Wie absoluut een thema wil zoeken achter 'Perfect', zal daar wel in slagen. Taal en communicatie keren regelmatig terug, en over de relatie tussen kunstwerk en toeschouwer is duidelijk nagedacht. Maar Jan Mot en Oscar van den Boogaard houden niet van thematische beperkingen. Mot wijst naar boven, naar de met bloedrode vloeistof gevulde glazen druppels van Adam Chodzko, die uit het plafond lijken te druipen. Mooie, glinsterende dingen, waarbij je je afvraagt: wat komen die plots in 'Perfect' doen?

Als straks het gewone tentoonstellingsseizoen begint, willen Mot en Van den Boogaard onder meer Rineke Dijkstra tonen. Iemand die gewoon, op een klassieke manier sterke beelden maakt.