Vrouwengroep boos over reclame Perrier

BRUSSEL, 18 JULI. De Europese vrouwengroep Lobby Européen des Femmes (LEF) gaat zich inzetten voor een boycot van de producten van mineraalwaterproducent Perrier. Dit uit protest tegen een reclamecampagne waarin drie deels ontklede vrouwen figureren wier tepels worden afgedekt met Perrier-flessendopjes.

“De advertentie is een aanslag op de goede smaak en een belediging van alle vrouwen” aldus Gertrud Wartenberg, president van de LEF, die in de vijftien lidstaten van de Europese Unie 2.500 vrouwengroepen verenigt.

In een verklaring roept Wartenberg op tot een 'wijdverspreide' boycot van de produkten van het Franse bedrijf Perrier tenzij de gewraakte reclameposters, die tot nu toe alleen nog maar in België worden gebruikt, onmiddellijk worden verwijderd. Maar funktionarissen van Perriers Belgische hoofdkwartier zeggen niet van plan te zijn het reclamemateriaal weg te nemen voor het einde van de campagne aan het eind van deze maand. Zij zeggen eveneens de reclameboorden die door tegenstanders van de campagne zijn vernield zo snel mogelijk te zullen vervangen.

Het Parijse reclamebureau PCB, dat de posters ontwierp, zegt dat te hebben gedaan met pin-up posters uit de jaren vijftig in het achterhoofd. “Het publiek waarop wij mikken, weet dit soort tongue-in-cheek advertenties best te waarderen”, oordeelt copywriter Marco van der Steenhoven van het bureau. “We zijn eerlijk gezegd een beetje verrast door de reactie van de vrouwengroep.”De posters tonen drie vrouwen die vanaf het middel naakt zijn, de tepels getooid met de Perrierdoppen waaronder het woord 'wonderbulles' - wonder-bubbeltjes - staat, een verwijzing naar het koolzuur in de Perrier. De overkoepelende vrouwengroep LEF spreekt echter over “één van de meest sexistische advertentie-campagnes uit de recente geschiedenis.” “Niet alleen toont de campagne een complete onwetendheid en een totaal gebrek aan oordeelsvermogen van de Perrier-managers die haar goedkeurden, maar ook de blatante onverschilligheid van Perrier voor zeker de helft van zijn potentiële klanten. (AP)