Voorkeur; Musea

ALLEEN SCHILDERIJEN Terug naar de basis - zo kun je de jubileumtentoonstelling in het Eindhovense Van Abbemuseum typeren. Ter gelegenheid van het zestigjarige bestaan toont het museum 'Alleen schilderijen'. In Eindhoven treft men geen confrontaties aan tussen oud en nieuw - tegenwoordig een populaire manier om 'nieuw licht' te werpen op de kunstgeschiedenis - maar de werken hangen chronologisch bij elkaar. In de fabriek waar het museum tijdelijk is gevestigd, zijn provisorisch vijftien keurige, witte museumzalen gebouwd. Een rondgang door dit circuit biedt een overzichtelijk panorama op de schilderkunst van de twintigste eeuw van Jan Sluijters, Pablo Picasso, Max Beckmann, Anselm Kiefer tot en met Marlene Dumas en René Daniels. Alleen schilderijen t/m 1 sept in het Van Abbemuseum, tijdelijk adres, Vonderweg 1, Eindhoven (t.o. PSV-stadion). Di t/m zo 11 t/m 17u.

KIJKEN IS BEKEKEN WORDEN God is een schilder en wij zijn zijn zelfportret, beweert Gerrit Komrij op de door hem ingerichte tentoonstelling in het Stedelijk Museum. Zoals de de titel belooft gaat de expositie over schilderen en geschilderd worden, over kunst die het over zichzelf heeft, over de kunstenaar en over de beschouwer. Komrij kwam uit de kelders met een keur aan schilderijen - vooral heel veel portretten: zelfportretten, kunstenaarsportretten, dubbelportretten, portretten van mooi geklede dames, portretten van naakte vrouwen. Een gevoel van hebzucht maakt zich van de toeschouwer meester, waarbij de hebzucht zich niet zozeer op afzonderlijke schilderijen richt maar op combinaties. De zelfportretten die in een helemaal met zelfportretten volgehangen zaaltje hangen, mogen eigenlijk nooit meer uit elkaar. Kijken is bekeken worden, Gerrit Komrij kiest uit de collectie t/m 25 aug. in het Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat 13, Amsterdam. Dag 11-19u.

VAN MONET TOT MATISSE Midden in het Haags Gemeentemuseum, waar aan alle kanten druk wordt verbouwd en gerestaureerd, is in zes smetteloze zalen een mooie presentatie van wereldberoemde kunst te zien. Van Monet tot Matisse bevat zestig werken uit de klassiek-moderne collectie van het Poesjkin Museum in Moskou. De geschiedenis van deze naar Rusland gehaalde impressionisten is bizar. De meeste schilderijen werden verzameld door twee Russische industriëlen, Sergej Sjtjsoekin en Iwan Morozow. Beiden zaten in de textiel en deden in de jaren negentig van de vorige eeuw veel zaken in Parijs. In ruim twintig jaar kochten ze bij de kunsthandelaars Durand Ruel, Ambroise Vollard en Daniël-Henri Kahnweiler de prachtigste collecties, eerst vooral impressionisten, later ook Nabis, post-impressionisten en andere -isten. Sommige aankopen waren zelfs voor Parijse begrippen revolutionair. Van Monet tot Matisse. Franse meesters uit het Poesjkin Museum in Moskou. T/m 12 okt. Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag, di t/m zo 11-17u.

EN VERDER Disegni: drie eeuwen Italiaanse tekenkunst uit eigen bezit t/m 4 aug, Rijksmuseum, Amsterdam, Manifesta tot 19 aug in alle Rotterdamse musea, Voor het oog van de wereld, een keuze uit de foto's van Eddy Posthuma de Boer t/m 1 sept in De Beyerd, Breda; Power & Gold t/m 15 sept in Museum voor Volkenkunde, Rotterdam; Legioen met natte voeten. Het Romeinse leger in Nederland t/m 27 okt in het Leger Museum (Armamentarium), Delft; foto's van Ossip t/m 8 sept. in het Haags Gemeentemuseum; Sjoerd de Vries: Het naakt, het landschap, het portret, tot 19 aug in het Singer Museum, Laren.