Stork nieuwe eigenaar Fokker Aviation

AMSTERDAM, 18 JULI. Het Stork-concern (machinebouw, engineering en industriële dienstverlening) wordt de nieuwe eigenaar van Fokker Aviation. Dat is de onderneming waarin de levensvatbare delen van de vliegtuigbouwer na het faillissement zijn ondergebracht. Stork betaalt 302 miljoen gulden voor de overname van de bedrijven die vliegtuigonderdelen produceren en onderhoudswerkzaamheden verrichten.

Bij Aviation werken 2400 mensen, waarvan 350 met een tijdelijk contract.

Dit heeft Stork gisteren in het bijzijn van curator L. Deterink van het failliete Fokker bekendgemaakt. Stork was enkele weken geleden begonnen met een onderzoek van de boeken.

Stork krijgt bij de overname van Aviation wel voorwaarden opgelegd. Mocht de machinefabrikant niet voldoende medewerking verlenen aan een herstart van Fokkers vliegtuigbouw, dan wordt de overeenkomst teruggedraaid. Zowel Stork-topman Hovers als Fokker-curator Deterink achter de kans dat dit zal gebeuren evenwel erg klein. De technologische kennis van Aviation is ondertussen in een aparte onderneming, Technology BV, ondergebracht, die gezamenlijk bestuurd wordt door Stork en de Fokker-curatoren. Stork mag de eerste twee jaar Aviation nog niet integreren in zijn andere divisies.

Voor de vliegtuigbouw op Schiphol, waar ooit 5000 mensen werkten, zoeken curatoren nog steeds een koper. Nu Aviation het Stork-concern is binnengeloodst blijft een herstart van Fokker als vliegtuigbouwer mogelijk. Maar erg optimistisch is curator Deterink niet: “Er is een bescheiden kans.” Binnen een paar maanden wil hij duidelijkheid hebben. Duurt de zoektocht naar een koper te lang, dan breken toeleveranciers hun produktielijnen af, waarna een herstart van Fokker definitief is verkeken.

Deterink signaleerde vooral buitenlandse belangstelling voor Fokker-2. Nederlandse kandidaten zijn verdwenen. “Er wordt niet concreet onderhandeld met binnenlandse partijen.” De zakenlieden Rosen Jacobson en Van den Nieuwenhuyzen maakten maanden geleden hun interesse kenbaar met het doel Fokker weer overeind te helpen. De curatoren hebben Van den Nieuwenhuyzen nooit erg serieus genomen, terwijl de gesprekken met Rosen Jacobson gestaakt werden. Wel wil Deterink opnieuw gaan praten met Rosen Jacobson “om te kijken of er nieuwe invalshoeken zijn”.

Stork blijft ook na het kopen van Aviation bereid bij te dragen aan een herstart van Fokker. Mocht “een gerenommeerde vliegtuigfabrikant opstaan” die Fokker wil leiden, dan wil Hovers wel een klein belang nemen in de nieuwe maatschappij. Ook als de curatoren besluiten nog een aantal vliegtuigen extra af te bouwen in een apart op te richten 'Voortbouw BV' wil Stork eventueel wel bescheiden ricisodragend deelnemen.

De curatoren en de Stichting Hoogoord die Fokker Aviation na de ondergang van de vliegtuigfabriek controleerden, vonden dat de overname door Stork de garantie was om de toekomst te verzekeren. Want ondanks de voorlopige redding ontstonden er bij klanten, werknemers en toeleveranciers toch vragen over het bestaansrecht. Curator Deterink: “De onzekerheid over Aviation was niet weggenomen. Toeleveranciers stelden eisen, terwijl werknemers naar ander werk uitkeken. Klanten die met Fokker-toestellen vliegen eisten dat de service, het onderhoud en de levering van reserve-onderdelen, gewaarborgd werden. De overname door Stork verhindert dat Fokker Aviation verder desintegreert.” Het risico van een verdere uitholling van het vertrouwen viel niet langer te verdedigen, zo verdedigde de curator de verkoop aan Stork. Dat concern was volgens hem trouwens de enig overgebleven industriële partner voor Aviation.

Met Aviation stapt Stork in de markt van vliegtuigonderhoud en defensie-orders. “Twee belangrijke namen die industriële geschiedenis hebben geschreven, bundelen nu hun krachten”, zei Hovers in een toelichting woensdag. Naast de toegang tot nieuwe markten verkrijgt Stork nog een ander voordeel. Het compensabele verlies van Aviation is maar liefst 400 miljoen gulden groot. Stork betaalt voor de aandelen van Aviation 222,5 miljoen gulden (waarin een bescheiden bedrag aan goodwill) en neemt verder een lening van 80 miljoen over die de Rabobank Aviation verstrekte na de separatie van de failliete boedel.

Stork verwacht dat de nieuwe dochteronderneming dit jaar al een bijdrage zal leveren aan de winst. Door de overname groeit de omzet van de machinebouwer met 600 miljoen tot 5 miljard gulden. Een deel van die groei komt voor rekening van het onderhoud van de bestaande vloot van Fokker-vliegtuigen. Ook al worden er van nu af aan nauwelijks nog nieuwe Fokker-vliegtuigen bij, Stork heeft berekend dat het aantal service-uren aan de nu vliegende vloot over tien jaar zelfs nog hoger zal zijn dan op dit moment. Dat is een gevolg van de veroudering van het nu nog relatief grote aantal jonge vliegtuigen bij de klanten. Stork verwacht dat de omzet van Aviation de komende twee jaar zal oplopen tot circa 800 miljoen

Onder Fokker Aviation vallen Fokker Aircraft Services (FAS) in Woensdrecht (onderhoud, reparatie en revisie van vliegtuigen, niet alleen Fokkers maar ook Boeings 737 en F-16 straaljagers), Fokker Elmo, eveneens in Woensdrecht (elektronische systemen), Fokker Aerostructures in Papendrecht (componenten voor de luchtvaartindustrie), Fokker Special Products in Hoogeveen (produkten voor civiel en militair gebruik) en Fokker Product Support op Schiphol (verkoop reserveonderdelen). De grootste vestiging is FAS op Woensdrecht met 900 werknemers. Bij Elmo werken 325 mensen, bij de Papendrechtse Aerostructures 700 en in Hoogeveen 450.