Een vrolijk Bauhaus

Ook al lijkt het dat we zelf kiezen, anderen bepalen veelal wat wij mooi en lekker zullen vinden. Wie zijn het die onze smaak beïnvloeden en wat vinden zij zelf de moeite waard? Eerste in een korte serie over smaakmakers: Peter Harryvan, de man die de stylisten van de Hema de wereld rond stuurt.

Je hebt Lola-borstels en kunststofborstels, en die zie je over de hele wereld. Wij wilden nou eens iets anders bedenken”, zegt Peter Harryvan, inkoop-manager van de afdeling 'hardwaren' van de Hema. Harryvan demonstreert de vernieuwde afwaskwast, een lange grijper van draadijzer met als kop een bol van kunststof. Hij opent de grijper en verwisselt de roze zachte bol voor een geel pannensponsje en even later voor een blauwe. “Ik vind het leuk om nieuwe dingen te zoeken, waar kleur in zit en iets van fun.”

Harryvan is bij de Hema verantwoordelijk voor alles wat geen voedsel of mode is, oftewel het assortiment van 18.000 verschillende kopjes, haarborstels, vazen, picknickmanden en fietspompen die in de Hema te koop zijn. Anders dan andere warenhuizen verkoopt de Hema bijna uitsluitend artikelen van het eigen merk. Harryvans taak is dan ook niet zozeer het inkopen van hardwaren, als wel het laten ontwikkelen ervan.

Daarbij worden binnenkort de nieuwste communicatietechnieken ingeschakeld. Harryvan: “Om aan goede ontwerpen en ontwerpers te komen hebben we iets nieuws bedacht. De Hema wil vanaf komend najaar de ontwerpers niet meer direct benaderen, maar via Internet. We zullen op het Net bekend maken wat voor nieuwe produkten we nodig hebben. Iedere ontwerper, uit welk land dan ook, kan ergens mee komen. Van over de hele wereld zullen mensen mee bepalen wat er bij ons hier in de winkel ligt.”

Peter Harryvan (52) begon zijn carrière in 1960 als verkoper op de interieurafdeling van de Bijenkorf en werkte daarna onder meer bij Vroom & Dreesmann. Sinds september vorig jaar coördineert Harryvan de hardwaren bij de Hema. Zijn werk bestaat vooral uit het ontwikkelen van ideeën voor nieuwe produkten. “Die ontstaan op basis van een gigantische hoeveelheid informatie. Samen met een team van stylisten houd ik alles bij wat er op cultureel gebied gebeurt: tijdschriften, mode, popgroepen. Dan maken we om te beginnen onze 'stylingborden', dat zijn collages met plaatjes van van alles wat op het moment in de wereld te koop is. Die geven ons een idee van de kant die het op moet. Op basis van dat idee stuur ik de stylisten de wereld rond, naar Parijs, Milaan, Londen, New York, om inspiratie op te doen.

“De bedoeling is dat ze voorbeelden zoeken van hoe het betreffende artikel er uit zou kùnnen zien. Het hoeft niet precies het ding te zijn dat wij gaan produceren, als het maar als voorbeeld kan dienen. Een bepaalde ceintuur kan zo uiteindelijk model staan voor een haarspeld. Als de stylisten terugkomen met hun glazen, lappen en andere spullen werken we het ontwerp verder uit. En tenslotte moet worden uitgezocht waar het geproduceerd gaat worden. Dat kan overal ter wereld zijn.

“We hebben hier een duidelijk omlijnd beeld van wat wel en wat niet in de Hema thuishoort; ieder artikel moet in ieder geval binnen een van onze vier categorieën passen. Ten eerste hebben we de 'actuele basics', met Hema-klassiekers zoals de tompoes, de rookworst en het simpele witte servies. Ten tweede de 'nieuwe basics', zoals de horloges; produkten die we soms veranderen maar die we vooral koesteren zoals ze zijn. De derde categorie heet 'actueel origineel', daarin passen de sobere artikelen, met een hele goede, actuele vormgeving, bijvoorbeeld de mooie kleurige serviezen. En ten slotte hebben we 'actueel verzorgd', dat zijn de wat meer 'romantische' ontwerpen, al heb ik een hekel aan dat woord. Het zijn artikelen als tuinstoelen en bepaalde picknickmanden, die gemaakt zijn van hout, met een klassieke belijning.

,De artikelen die thuishoren in de categorie 'actueel origineel' worden regelmatig veranderd. En daarbij staat steeds voorop: de kwaliteit, de betaalbaarheid en de functionaliteit. De huisstijl van de Hema is gebaseerd op het Bauhaus-denken. We houden van een terughoudende maar eigentijdse vormgeving. En vooral: het moet slim ontworpen zijn.

“De meeste hardwaren die je nu in de winkel ziet zijn fleurig van kleur. Dat heeft met de trend te maken, maar ook met mijn visie. Ik vind dat je de dingen vrolijk moet maken. Daarom zijn veel van de artikelen vervaardigd van een lichtgewicht, transparant materiaal, zodat je er doorheen kunt kijken. Een soort dubbele bodem.

“Wat niet in de Hema zou passen? De ontwerpen van Philippe Starck, want die zijn vaak zo 'overdesigned'. Aan de andere kant trekken we ons wèl iets aan van de ontwerpen die bijvoorbeeld Alessi voor Philips heeft gemaakt, zoals die broodrooster en die citruspers. Dan denken wij 'aha, de Amerikaanse stijl komt weer in, met die groot uitgevallen ontwerpen'. Daarom hebben we onze stylisten een nieuwe citruspers laten ontwikkelen: groot en zilver, een beetje ruimteschip-achtig.

“We werken ook met ontwerpers van buitenaf, zoals Nikolaï Carels die eerst onze fluitketel had ontworpen, de 'Lapin', en nu een thermoskan. Die moet nog iets verbeterd worden, de deksel piept bij het open en dicht doen. Maar dit vind ik een typisch Hema-produkt: hij is simpel van vorm, heeft een klassiek model en een slimme sluiting, een soort dichtklappende ping-pongbal. Deze kan jaren in het assortiment blijven. Dat moet ook wel want de ontwikkelingskosten waren zeer hoog.”

    • Hester Carvalho