Reclame van Philip Morris misleidend

DEN HAAG, 17 JULI. De reclamecampagne van Philip Morris waarin de schade die passief roken veroorzaakt wordt vergeleken met het drinken van een glas water of het eten van een koekje, is misleidend. Dit heeft de Reclame Code Commissie gisteren bekendgemaakt.

Verschillende organisaties en particulieren hadden klachten ingediend bij de commissie, omdat de sigarettenfabrikant verklaarde dat wetenschappelijk onderzoek zou hebben aangetoond dat passief roken een te verwaarlozen schade aan de volksgezondheid veroorzaakt.

De Reclame Code Commissie stelt vast dat onvoldoende is bewezen dat passief roken onschadelijk zou zijn. Met name bij kinderen en volwassenen met astma verergeren volgens de commissie de klachten als sigarettenrook wordt ingeademd.

Philip Morris heeft de gevaren van passief roken verkeerd weergegeven. Er is volgens de commissie te eenzijdig uit wetenschappelijke onderzoeken geciteerd. Daardoor zijn produkten als leidingwater en koekjes onterecht in een verdachte hoek geplaatst.

De fabrikant wordt geadviseerd zich voortaan te onthouden van dergelijke reclamecampagnes.

Het Astma Fonds vindt dat de politiek maatregelen moet nemen tegen de tabaksindustrie. Volgens het Fonds is gebleken dat fabrikanten zich niet houden aan de afspraken die zijn gemaakt over tabaksreclame. De Tweede Kamer zal in september de nota tabaksontmoedigingsbeleid van minister Borst (Volksgezondheid) bespreken.