Kolonel België: Vogels mogelijk oorzaak ramp

BRUSSEL, 17 JULI. Hinder van vogels heeft mogelijk een rol gespeeld bij het ongeluk met de Belgische Hercules maandagmiddag op de vliegbasis Eindhoven. Dit zegt kolonel G. van Eeckhoudt, commandant van de 15e Wing luchttransport van de Belgische luchtmacht, het onderdeel waarvan het verongelukte toestel deel uitmaakte.

Tijdens de daling van het toestel is “een grote zwerm spreeuwen” bij de landingsbaan gesignaleerd, meldde luitentant-generaal G. van Hecke, bevelhebber van de Belgische luchtmacht, gistermiddag op de basis Melsbroek, vlakbij Brussel. Hij wilde niet speculeren over mogelijke oorzaken. “Het ligt allemaal verre van simpel”, meent hij, “het betreft hier een menselijke of technische fout, maar het vreselijke ongeluk kan net zo goed zijn ontstaan door een omstandigheid van buitenuit. De onafhankelijke Belgisch-Nederlandse onderzoekscommissie moet dat uitzoeken; het resultaat kan nog lang op zich laten wachten, vrees ik.” De crash is, verduidelijkte Van Hecke, mogelijk het gevolg een plotseling opstekende zijwind, “maar hij kan ook zijn veroorzaakt door vogels”.

Vogels hoeven niet per se in de motor terecht te komen om tot gevaarlijke situaties aanleiding te geven, benadrukte de Belgische luchtmachtoverste Furst: “Het is niet uitgesloten dat boordcommandant Gielen in Eindhoven ineens een groep spreeuwen tegen de voorruit heeft gekregen. Pang, pats, dan zie je ineens niks meer, dat is knap vervelend als je het toestel zoals hij eigenhandig aan de grond moet zetten, zonder van allerlei instrumenten gebruik te maken.”

Van gebrek aan ervaring bij de bemanning was volgens bevelhebber Van Hecke in elk geval geen sprake. “Boordcommandant kapitein Gielen had 2.100 vlieguren”, zei hij, “dat zijn er 900 méér dan voor die functie vereist zijn. Hij was een gekwalificeerde vakman, ook al was hij pas 26 jaar. Gielen had er al serieuze missies naar Afrika (Soedan, Somalië) op zitten. Ook de op de co-piloot en andere twee mannen viel niets aan te merken, integendeel.” Toch sloot Van Hecke niet uit dat de onder Gielen werkende crew bij de landing van de Hercules een misrekening heeft gemaakt.

Een commissie van dertien Belgen en tien Nederlanders - zowel militairen als burgers - onderzoekt onder leiding van de Belgische kolonel Lippens onderzoekt de toedracht van het ongeluk. De namen van de overige commissieleden worden vooralsnog geheim gehouden door de Koninklijke Luchtmacht, die opdracht heeft gegeven tot het onderzoek.

Het onderzoek wordt bemoeilijkt doordat de Belgische Hercules geen zwarte doos bevatte - geen flight data recorder en geen cockpit voice recorder. Dat is overigens bij militaire toestellen geen ongewone situatie. Wel zijn de gesprekken tussen de bemanning en de verkeersleiding in Eindhoven op band vastgelegd. De commissie zal ook ooggetuigen horen. Vanmorgen hadden zich bij de vliegbasis reeds zeventig getuigen gemeld.