Feiten en onzekerheden over rampvlucht

Vast staat:

- Bij het ongeluk met het militaire toestel CH-06 zijn 32 personen om het leven gekomen. Onder de doden zijn alle vier de Belgische bemanningsleden. Negen passagiers zijn zwaargewond, van wie twee in levensgevaar, aldus chirurg H. Boxma van het Zuiderziekenhuis in Rotterdam.

- De bemanning maakte deel uit van de 15e WING Luchttransport van de Belgische Luchtmacht. De boordcommandant was jong, een 26-jarige luitenant, maar niet onervaren. Een gezagvoerder op een Hercules bij de Belgische luchtmacht moet ten minste 1200 vlieguren hebben. De co-piloot was 26 jaar en had 2100 vlieguren.

- Alle 37 passagiers behoorden tot het begin van dit jaar opgerichte fanfarekorps van de Nederlandse landmacht uit Vught. Zij hadden optredens verzorgd in enkele Noord-Italiaanse plaatsen. Het laatste optreden vond plaats in Modena.

- Bij de meeste van de 32 slachtoffers is door artsen een inhalatie-trauma vastgesteld. Hun dood is vooral het gevolg van een zware longbeschadiging door hitte en giftige rook (koolmonoxyde).

- De oorzaak van de ramp wordt onderzocht door een technische commissie onder Belgisch voorzitterschap en ingesteld door de luchtmacht. Deze 'militaire' commissie telt 23 leden, ook burgers, uit allerlei disciplines: 13 Belgen en 10 Nederlanders. Voorzitter is kolonel Lippens van de Belgische luchtmacht.

- De Hercules bevatte geen zwarte doos (flight data recorder), evenmin een cockpit voice recorder. De gesprekken met de verkeerstoren zijn wel geregistreerd. Het vluchtverloop zal aan de hand van andere gegevens en vooral ook op basis van wat ooggetuigen hebben gezien, worden gereconstrueerd.

- Het gecrashte toestel stond op de lijst te worden gemoderniseerd. Onlangs zijn al wel de zekeringskasten met Kevlar (harde kunststof) beschermd tegen gevolgen van beschietingen. Volgens de bevelhebbers van de Belgische luchtmacht heeft de modernisering niets van doen met veiligheid: “Het is meer het scheppen van een nieuwe cockpit.”

- Het weer op Eindhoven was vrijwel onbewolkt, noordenwind kracht 3 à 4. Het zicht was goed. Geen windstoten of andere opvallende zaken.

- De linkervleugel van het toestel is gebroken. Van de romp is aan zij- en bovenkant een deel weggeslagen. Waarschijnlijk het gevolg van een exploderende brandstoftank in het middendeel van het toestel. Het aluminiumskelet, waar de passagiers tegen aan zaten, brandde fel. Tijdens de crash heeft de Hercules een halve draai gemaakt en is daarbij in het veld naast de baan terechtgekomen.

- Rond het toestel zijn tientallen dode vogels gevonden.

- De meldkamer van de politie in Eindhoven is om 18.05 uur door een inwoner gewaarschuwd. De leider van het traumateam, W. van Erp, is om 18.50 uur thuis gewaarschuwd. Hij was om 19.10 uur, ruim een uur na het ongeluk, ter plekke.

Nog onduidelijk:

- De oorzaak van het ongeluk is niet duidelijk. Het zal op zijn minst enige weken duren eer alle relevante informatie op een rij is gezet.

- Ooggetuigen spreken elkaar tegen over het aanvliegen van het toestel op de landingsbaan. Volgens de één maakte het toestel kort voor de landing rare schommelingen, de ander zag niets bijzonders. Sommigen spreken van touch and go: dat is een manoeuvre waarbij het vliegtuig meteen weer opstijgt nadat het landingsgestel de baan heeft geraakt. Reden daarvoor kan bijvoorbeeld zijn dat zich een obstakel op de baan bevindt. De militaire leiding spreekt tegen dat er voor de landing bijzonderheden waren op te merken en zegt dat er “tot na de landing” niets bijzonders gebeurde op deze vlucht.

- In het onderzoek moet worden vastgesteld wat er de laatste minuut besproken is tussen bemanning en verkeerstoren. Daarover worden nog geen mededelingen gedaan. Onduidelijk is nog waar in het vliegtuig degenen zich bevonden die het ongeluk hebben overleefd.

- Hoe verliep de hulpverlening. Ooggetuigen melden dat brandweer en ambulances pas na geruime tijd (15 à 20 minuten) de plek van het ongeluk konden bereiken. Hekken zouden afgesloten zijn geweest. Wat voor melding kreeg de regionale brandweer, een melding van alleen brand of ook van veel slachtoffers? Met welk materieel is vervolgens uitgerukt? Hoe laat was welk materieel bij de basis? Welk materieel is op gesloten hekken gestuit, welk niet?

- Bij wie was op het moment van de crash wel bekend wat zich in het vliegtuig bevond? Wat is de reden dat bijna drie kwartier nadat het toestel was neergestort de autoriteiten op de hoogte zijn gesteld en het rampenplan in werking trad?

- Wat was het doel van de dienstreis die van Melsbroek, via Twente, Eindhoven naar Rimini, Villafranca en weer terug ging?

- Was er vracht aan boord, zo ja waar bestond die uit?