Villeneuve

De dopingcontrole is niet alleen een noodzakelijk kwaad maar ook een bron van ergernis. Oud-coureur Peter Winnen had een enorme hekel aan het verplichte plasje bij de finish. “Het was een inbreuk op je privacy.” Bij het WK in Althenrein in 1983 had de Limburger juist zijn sleutelbeen gebroken, voordat hij de caravan in moest. “Ik had een mitella om en kon maar één hand gebruiken voor twee handelingen.

De dokter hield de pot vast en ik stond zo over hem heen te zeiken. Voor beide partijen heel gênant.''

Winnen werd na zijn wielerloopbaan beeldend kunstenaar en raakte geïnspireerd door het voorval in Althenrein. Hij vervaardigde een kunstwerk waarin de penis, de straal en de pot zijn afgebeeld. Het origineel wordt momenteel tentoongesteld in de beeldentuin van oud-coureur Harrie Jansen in het Brabantse Bakel.

Terwijl Winnen op een blocnote het eigenlijke ontwerp nabootst, vertelt hij over zijn nieuwe beroep. “Ik gebruik mijn eigen taal. Ik ben gaan zoeken, prutsen en klungelen. Met die penis heb ik misschien enkele wielerfreaks geschokt, maar het is nooit mijn uitgangspunt geweest om alle mensen te behagen.”

Tijdens de Tour van 1996 is Winnen werkzaam als gids van genodigden van de Rabobank. Mensen behagen? “Soms is het leuk, soms wat minder.” De kunstenaar verlangt naar zijn atelier.

    • Jaap Bloembergen