Max Kisman krijgt Werkmanprijs 1996 voor televisie-intro's

AMSTERDAM, 16 JULI. Max Kisman, 'het gezicht van de VPRO', krijgt de Werkmanprijs 1996. Dat heeft het bestuur van de stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst vandaag bekend gemaakt.

Kisman krijgt de prijs, een van de belangrijkste onderscheidingen op het gebied van vormgeving, voor zijn 'leaders', 'bumpers' en 'stationcall' voor de VPRO-televisie over de jaren 1994/1995. De beeldende intro's die Kisman sinds 1992 voor deze omroep maakt, zijn volgens de jury 'van een verrassende eenvoud' en hebben 'een grote zeggingskracht'. Kismans werk met 'de digitale schaar en lijmkwast' is “origineel, helder en humoristisch”, aldus de jury in haar rapport.

Kisman is een van de meest in het oog springende vertegenwoordigers van de groep ontwerpers die in de jaren tachtig betrokken is geweest bij de introductie van de computer in het ontwerpproces. Hij ontwierp onder andere postzegels voor het Rode Kruis, affiches voor Paradiso, en gaf tijdschriften als Technology, Wired en Vinyl vorm. Ook richtte hij het blad Typ op, dat uitgroeide tot een podium over letterontwerpen, typografie en beeld in vormgeving.

De toekenning van de Werkmanprijs valt samen met Kismans vertrek bij de VPRO-televisie. Hij vertrekt naar San Francisco om het televisie-station Wired te stylen.

De Werkmanprijs wordt op 25 oktober in het Amsterdamse Paradiso uitgereikt. Aan de prijs is een bedrag van ƒ 15.000 verbonden.