Rederij mag treindienst onderhouden

ROTTERDAM, 15 JULI. Minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) heeft aan rederij Lovers een vergunning verleend om een treindienst te onderhouden tussen Amsterdam en IJmuiden. Lovers hoopt in augustus de eerste trein te laten rijden. Het streven van het ministerie naar concurrentie op het spoor krijgt hiermee voor het eerst gestalte.

Lovers, dat in Amsterdam rondvaartboten, watertaxi's en een bootdienst langs musea exploiteert, vroeg als eerste een vergunning aan. Het bedrijf zag wel wat in een verbinding met de kustplaats, waarnaar de NS in 1983 de treindienst staakte omdat het spoor rond Amsterdam te vol raakte. IJmuiden heeft zijn strand opgeknapt, een nieuwe jachthaven aangelegd en poogt het imago van industriestad in te ruilen voor dat van recreatieoord aan het water. Lovers wil zowel badgasten vervoeren als forensen, wandelaars en fietsers. In elk trein komt ruimte voor fietsen.

De aanvraag kwam volkomen onverwachts voor het ministerie. Weliswaar was het beleidsvoornemen dat er concurrentie moest komen op het spoor, maar de verwachting was dat dit op zijn minst tot 1998 op zich zou laten wachten. Regels voor concurrentie waren dan ook nog niet klaar. Lovers kreeg als proefkonijn met volstrekt nieuwe problemen te maken. Zo schrijft het ministerie voor dat treinen op het Nederlandse spoorwegnet voorzien moeten zijn van een bepaald type beveiligingsapparatuur, maar de NS is de enige die deze uit voorraad kan leveren. Na aanvankelijke weerstand is de NS inmiddels wel bereid de apparatuur te leveren, “maar wel op commerciële basis”, aldus een woordvoerder. “We geven ze niet weg.”

NS Railinfrabeheer is inmiddels begonnnen met de aanleg van een perron in IJmuiden; het oude station was al gesloopt. De kosten van het perron en van het opknappen van het laatste stuk spoor - bij elkaar een kleine vijf miljoen gulden - zijn overigens voor rekening van het rijk. Het rijk betaalt ook de infrastructuur waarop de NS rijdt.

De levering van de beveiligingsapparatuur is op dit moment de factor die bepaalt wanneer de eerste trein van perron 2B op Amsterdam CS vertrekt, aldus directeur P. Sul van Lovers. Rijtuigen uit België worden deze week gekeurd, en de rederij is bezig locomotieven te betrekken uit Duitsland. “We willen nu zo snel mogelijk rijden. Vanaf 1 april volgend jaar gaan we dan echt full swing.” Tegen die tijd wil Lovers een eigen paviljoen hebben op het strand van IJmuiden, en een eigen station in het havengebied. Om de 2,8 kilometer van het eind van de spoorlijn naar het strand te overbruggen worden bussen ingezet. Gebruik daarvan is voor reizigers bij de prijs van het treinkaartje inbegrepen.

Behalve Lovers hebben ook streekvervoerders Vancom Nederland en de VSN Groep de afgelopen weken te kennen gegeven op termijn spoorverbindingen te willen exploiteren.