PTT biedt bedrijven nieuwe dienst Grip

PTT Telecom komt in september met een dienst op de markt die mobiele telefonie voor grote bedrijven doelmatiger en goedkoper moet maken, maar die de zaktelefoon voor de individuele werknemer een stuk minder aantrekkelijk dreigt te maken. De nieuwe dienst, Grip, voorziet in een integratie van het mobiele telefoonverkeer van een bedrijf met de eigen telefooncentrale.

Wie intern of extern het doorkiesnummer belt van de betrokken medewerker, wordt automatisch doorverbonden naar de mobiele telefoon als de medewerker niet op zijn plaats is. Is de medewerker in gesprek, dan kan de boodschap via voice mail (een soort telefoonbeantwoorder) worden doorgegeven. Bovendien voorziet Grip in de mogelijkheid bepaalde nummers te blokkeren. Daardoor kan de werkgever bewerkstelligen dat bij voorbeeld een servicemonteur met het toestel van de zaak wel naar klanten en collega's kan bellen, maar niet naar andere nummers zoals zijn nummer thuis. Bedrijven die gebruik maken van Grip, betalen minder aan gesprekskosten, doordat het doorverbinden naar de mobiele telefoon niet betaald hoeft te worden. PTT Telecom biedt Grip aan na proeven bij bedrijfsonderdelen van Rabo en Akzo Nobel. Inmiddels is een eerste contract gesloten, met organisatiebureau Berenschot.