CNN krijgt vlak voor Spelen concurrentie

De Amerikaanse nieuwszender CNN krijgt vlak voor de Olympische Spelen op zijn thuismarkt concurrentie. MSNBC, opgericht door softwarefabrikant Microsoft en het televisie-station NBC, is vanaf vandaag in de lucht. De startdatum is met opzet gekozen om volop te profiteren van de Spelen in Atlanta, waarvan NBC de uitzendrechten voor de Verenigde Staten heeft verworven.

MSNBC zet daarmee tegelijk CNN een hak, dat juist zijn hoofdkwartier in Atlanta heeft. Zowel Microsoft als NBC, het best bekeken tv-station in de VS, spendeert de komende vijf jaar 200 miljoen dollar aan het project. De softwaregigant maakt nog eens 220 miljoen dollar over naar NBC om toegang tot de kabel te krijgen. Voor Microsoft gaat het om het tweede journalistieke project na de recente lancering van het blad “Slate” op Internet. Topman Bill Gates hoopt met zijn plannen een brug te slaan tussen de informatica en de media. Hij wil interactieve televisie brengen. De interactieve televisie start vandaag nog niet. De nieuwe zender begint eerder om de Spelen en de conventies van de Democratische en de Republikikeinse partij in augustus mee te pikken.

MSNBC zendt ook niet meer dan veertien uur per dag uit en heeft 22 miljoen kabelabonnées, een derde van de CNN-ontvangers. Het aantal moet binnen vijf jaar worden opgevoerd naar veertig miljoen. In werkelijkheid zal het aantal kijkers veel lager liggen. NBC-directeur Robert Wright spreekt van een “groot succes” als in de eerste anderhalf jaar zo'n 480.000 huishoudens worden bereikt. CNN boekt op toptijden bijna twee keer zoveel kijkers. MSNBC, dat in New York kwartier houdt, zal vooral gebruik maken van NBC-vedetten en veel informatie en interviews in zijn programma's stoppen. Er is permanent contact met de interactieve tv-redactie op het Microsoft-hoofdkwartier aan de westkust, ook al zijn er culturele verschillen. “Bij Microsoft aanbidden ze de elektronische post”, aldus een NBC-chef, “Wij zijn verslaggevers. Wij gebruiken de telefoon.”