Oog van de naald

Dat was schrikken bij de Rabobank-medewerkers toen zij 'hun' renner Johan Bruyneel in de Tour in het ravijn zagen verdwijnen. Dat de motorrijder van de tv niet direct stopte om de helpende hand te bieden. Weinig coöperatief.

De Rabo-reclame met You'll never walk alone kwam in een ander daglicht te staan toen bankvoorzitter Wijffels als een der eersten ter plekke was om zijn renner het ravijn uit te trekken. Maar Bruyneel kon het nog op eigen kracht en besefte pas tijdens de massage op De bank dat hij door het oog van de naald was gekropen.

ABN Amro had Ajax al, ING's dochter Nationale-Nederlanden Oranje dus de Rabobank is gaan fietsen. Doet Wijffels trouwens ook graag in zijn vrije tijd. Sport verbroedert, vooral als 'we' gewonden hebben, maar als het fout gaat, kan sponsoring als een boemerang terugslaan. De ondergang van het automatiseringsbedrijf HCS, ooit shirtsponsor van Feyenoord, werd ingeleid toen supporters tegen een achtergrond van een groot HCS-reclamebord door de hekken braken en het veld bestormden. Weg reclamegeld.

De Rabobank heeft een miljoen of tien in wielersponsoring gestoken. Het is de vraag of de duikeling van Bruyneel nog extra heeft bijgedragen aan het profiel van de bank die in verzekeringen doet. De bank liet in tegenstelling tot Pontiac de kans voor een actuele advertentie liggen.

Toen MeesPierson enkele weken geleden stopte met spaarrekeningen kocht de Rabo een advertentiepagina om te zeggen dat beleggers bij de Rabo wel konden sparen.

Vrij naar Wim van Est: mijn hart stond stil, maar mijn krediet liep nog.