Nutricia beraadt zich op activiteiten in Birma

ZOETERMEER, 12 JULI. Het voedingsmiddelenconcern Nutricia beraadt zich op zijn activiteiten in Birma, een dag nadat Heineken aankondigde zich terug te trekken uit het Zuidoost-Aziatische land. Nutricia is op bescheiden schaal aanwezig in Birma. De onderneming staat niet op een “zwarte lijst” van actiegroepen, waarop wel ABN Amro, Shell, KLM, Pakhoed en Fokker prijken.

Nutricia liet gisteren weten dat de onderneming op korte termijn om tafel gaat zitten met het Burma Centrum Nederland, dat de protestactie tegen Heineken heeft gecoördineerd. De onderneming wil tekst en uitleg geven. “Op basis van dat overleg zullen wij onze conclusies trekken”, aldus een woordvoerder.

De belangrijkste activiteit van het voedingsmiddelenconcern in Birma is de levering van machines aan een plaatselijke fabriek voor babyvoeding. Nutricia levert ook het benodigde melkpoeder. “De kwaliteit van die babyvoeding was erg slecht. We proberen die te verbeteren”, aldus de zegsman van Nutricia. De onderneming heeft geen eigen kantoor in het Zuidoost-Aziatische land.

ABN Amro heeft sinds vorig jaar een vertegenwoordiging in de Birmese hoofdstad Rangoon, die wordt aangestuurd vanuit een van de buurlanden. “Wij gaan niet verder in op de zaak”, is het eerste dat een perswoordvoerder meldt. Hij geen uitspraken doen over het politieke situatie in Birma. En de Nederlandse bank is niet van plan het splinternieuwe loket in het land weer dicht te doen.

Shell meldt dat de onderneming al sinds begin 1993 niet meer aanwezig is in Birma. De oliemaatschappij zocht er in 1991 en 1992 naar gas, maar de vondsten waren teleurstellend, waarna Shell weer vertrok. De onderneming heeft ook geen tankstations in het dictatoriaal geregeerde land.

Hoe de KLM op de zwarte lijst is beland, is onduidelijk. De luchtvaartmaatschappij vliegt niet op Birma. “Helemaal in de begintijd, ergens in de jaren veertig, schijnen we ooit op Birma te hebben gevlogen, als onderdeel van de India-route”, weet een woordvoerster. Het land ligt ook ver buiten het bereik van de KLM-dochterondernemingen Transavia en Martinair.

Fokker heeft in het verleden wel eens vliegtuigen aan Birma verkocht, maar het laatste toestel werd al weer zo'n tien jaar geleden geleverd. Ook voor een geslaagde doorstart blijkt de failliete vliegtuigbouwer niet te vertrouwen op de militaire dictatuur. “Op dit moment zijn er geen contacten met Birma over de aanschaf van vliegtuigen”, aldus een woordvoerder.

Pakhoed Furness (tankopslag, transport) doet volgens directeur De Meester al dertig jaar zaken met de staatsrederij “Birma Five Star”. Het bedrijf verzorgt loodsen en sleepboten voor schepen die in Rotterdam goederen voor Birma oppikken. Het gaat om vier tot zes schepen per jaar. Furness is niet van plan Heinekens voorbeeld te volgen en te breken met de Birmezen. “We hebben geen belangen daar en geen investeringen.”

“Het is onze lijst niet”, haast het Burma Centrum Nederland zich te excuseren. De actiegroep heeft een namenlijstje doorgegeven dat is opgesteld door het Internationaal Verbond van Vrije Vakverenigingen, waarbij de FNV is aangesloten. Het Burma-centrum wil zo snel mogelijk een geactualiseerde versie presenteren. (ANP)