Heineken breidt voorzichtig uit

Heineken voert zijn bescheiden aanwezigheid in Duitsland voorzichtig op. De Nederlandse bierbrouwer heeft zijn hoofdkantoor in Dusseldorf deze week verplaatst naar Berlijn. Het aantal medewerkers wordt uitgebreid van 16 tot 26. Heineken is pas drie jaar actief in Duitsland.

De Nederlandse brouwer koos aanvankelijk voor Dusseldorf, wegens de ligging dichtbij Nederland en het belang van het Ruhrgebied als afzetmarkt. Berlijn geniet nu de voorkeur dankzij de centrale ligging. Bovendien kiest Heineken volgens een woordvoerder “vrijwel altijd” voor vestiging in de hoofdstad.

Heineken hanteert een voorzichtige aanpak op de moeilijke Duitse biermarkt, waar een ingrijpende sanering gaande is. Kosmopolitische jongeren in de grote steden vormen de doelgroep. Zij kunnen voor het Nederlandse bier inmiddels terecht in 1100 cafés. Concurrent Grolsch is al te koop in 2.000 cafés. Noch Heineken noch Grolsch heeft in Duitsland een eigen brouwerij.

De export van Nederlands bier naar Duitsland nam vorig jaar af van 490.000 hectoliter tot 410.000 hectoliter. Heineken zegt echter zijn uitvoer naar Duitsland vorig jaar te hebben verdubbeld.