Volgens Nethold gaat het digitale tijdperk nu beginnen

AMSTELVEEN, 11 JULI. Voor velen gelden begrippen als 'multi media' en 'electronische snelweg', samen met vaagheden als 'lite' of 'de luxe' nog tot de categorie van weinigzeggende cliché's. Als het aan de firma Nethold ligt, die onlangs met Philips en KPN een verbond sloot om hier via de kabel digitale betaaltelevisie te introduceren, komt daar op korte termijn verandering in.

Want het digitale televisietijdperk gaat, volgens Nethold, nu echt beginnen, eerst nog op proef maar over twee jaar voluit.

Gistermiddag was het zover en tekenden de Amerikaan Mark Rudolph namens Nethold-Benelux samen met directeur Rik Moor van Nutsbedrijf Amstelland in Amstelveen een 'uniek' akkoord om de komende twee jaar een uitgebreide 'digitale tv-testsite op kabel' te houden. Daaraan nemen vanaf nu 18 en na de jaarwisseling nog eens 500 speciaal door het NIPO geselecteerde Amstelveense en Aalsmeerse huishoudens deel. “Deze nieuwe vormen van televisie hebben nieuwe kijkers nodig,” sprak Nethold-manager Rudolph. “Zij zullen de televisie niet bekijken zoals ik, maar zoals m'n kinderen, namelijk actief. Dat vraagt natuurlijk om opvoeding van oudere kijkers.”

In het kader van de twee-jarige proef in het Amstelveense worden de televisiesignalen volgens een Europese standaard digitaal, dat wil zeggen via compressie-technologie in uiterst gecomprimeerde vorm per kabel doorgegeven. Achtbaans signalenverkeer wordt dan als het ware via één enkele baan geperst, hetgeen de aanbodcapaciteit explosief vergroot. De commerciële toepassingen daarvan worden nagenoeg onbeperkt. En een keuze uit honderden kanalen, 'movies on demand', electronische postordercatalogi, of deelname aan allerhande spelletjes valt dan vanaf de huiskamersofa te maken.

Een decodeerkastje bij de televisie en een electronisch administratiesysteem bij Nethold's 'digital playout-, control- en monitoring centre' te Hoofddorp stellen vervolgens vast naar welke programma's de kijker heeft gekeken of waaraan hij heeft deelgenomen. De kijker betaalt alleen voor wat hij afneemt. Daarmee gaat Nutsbedrijf Amstelland het eerste kabelnet in Nederland beheren waar de techniek van digitale compressie in grotere omvang wordt toegepast.

De 518 streekbewoners die aan het proefproject deelnemen, krijgen het digitale en mede door Philips geproduceerde decodeerkastje gratis naast hun televisie geïnstalleerd. Daarna kunnen zij met hulp van een electronische programmagids, die zij in een gearceerde balk op het scherm kunnen projecteren, een keuze maken uit een honderdtal digitale kanalen. Ze kunnen films bestellen, informatie opvragen, tele-winkelen of actief meedoen aan spelletjes. “En dat is nog maar een globale opsomming van de vele mogelijkheden die binnen handbereik komen,” aldus Nethold-manager Mark Rudolph.

Hoe dat er allemaal echt gaat uitzien, hoe bijvoorbeeld vanaf de sofa via de digitale televisie echt 'interactief' aan een spelletje kan worden deelgenomen, dat kon of wenste Rudolph niet in detail te onthullen. “Deze nieuwe services gaan we nu binnen het testgebied ontwikkelen en uitproberen,” zei hij, hopelijk in samenwerking met jonge en nieuwe partners met briljante ideëen die welkom zijn. Rudolph knoopte daaraan vast dat ook het organiserende trio Nethold-Philips-KPN binnenkort nieuwe partners hoopt te begroeten. Namen wilde hij nog niet noemen.

Wie van de digitale televisie wil genieten en daarvoor een mede door Philips geproduceerd decodeer-apparaatje nodig heeft, moet wel stevig in de buidel tasten. Want zo'n kastje kost vooralsnog 1.599 gulden. Daarbij komt nog een digitale kijk- en luisterbijdrage van 44,95 gulden per maand voor het Premium-programmapakket, dan wel 24,95 voor het Basic-pakket. Plus nog eens 8 tot 10 gulden per opgevraagde film. De prijs van het decodeerapparaat kan waarschijnlijk nog wel met 25 procent per jaar kan dalen.

    • Ferry Versteeg