T-shirt-mode maakt meisjes jongensachtig; Krap en godslasterlijk

De trendgevoeligsten kochten vorig jaar al T-shirts in kindermaatjes voor dat leuke krappe effect, dit jaar hangen ze overal: undersized T-shirts in felle kleuren: oranje, geel, turquoise of appelgroen, vaak met een contrasterende bies (ringer) langs de hals en de armen.

Deze nieuwe mode in T-shirts, van merken als Replay, Fiorucci, Pepe Jeans en DKNY, komt voort uit de streetwear: kleding die hoort bij de sportieve cultuur van skate-boarders en hiphoppers. De shirts hebben korte mouwtjes die de biceps goed doen uitkomen, en drukken de borsten plat. Zo geven ze meisjes, voor wie ze bedoeld zijn, een jongensachtig aanzien, te meer omdat ze vaak worden gedragen op wijde tuinbroeken (die deze zomer een come back maken) of shorts. Behalve krap zijn de nieuwe T-shirts ook bedrukt. Logo's, kreten, glitteremblemen, cartoons - wie wel eens op party's komt, waar honderden meisjes in trendy T-shirts bij elkaar zijn, leest zich suf: 'Wonder Woman', 'Replay', 'Honolulu - Miss Wet Tee Award 1996', 'Kawasaki', 'Mega Babe'.

Een van de merken die groot is geworden met T-shirts is het Nederlandse G-SUS. Het merk werd twee jaar geleden opgericht door twee ontwerpers, Jan Schrijver en Angelique Berkhout, en hun zakelijk partner Peter Steenstra. Met G-SUS wilden zij mode brengen die verbonden is met de jeugdcultuur en popmuziek. Het eerste succes was een T-shirt met een Superman-logo van glitter. G-SUS levert tegenwoordig vier keer per jaar nieuwe ontwerpen en heeft twee eigen winkels in Arnhem, verkooppunten in de meeste grote Nederlandse steden, en in België, Frankrijk, Duitsland, Italië en Japan.

'Logo sampling' noemt ontwerper Jan Schrijver zijn stijl. Hij gebruikt graag bestaande logo's, zoals dat van Superman, of maakt zelf logo's die sterk op bestaande logo's lijken. Zo combineert hij handig de sfeer van nostalgie met die van de moderne tijd; bijvoorbeeld door het barokke plaatje van een blote vrouw te combineren met de merknaam G-SUS in fluorescerend groen, door het woord 'G-Subel' (spreek uit 'Jezebel') uit te voeren in schreeuwerige saloon-typografie, of door het silhouet van een palmboom te plaatsen tegen de achtergrond van een gestileerde regenboog - als in een reclame voor zonnecrème.

Opmerkelijk bij deze pop art-aanpak is de godslasterlijke inslag van G-SUS, die niet alleen blijkt uit de naam maar ook uit het gouden geborduurde embleem: een doornenkrans. Jan Schrijver, die katholiek werd opgevoed, wil hiermee op twee manieren provoceren: enerzijds misbruikt hij de religieuze symboliek, anderzijds introduceert hij bijbelse motieven in de liederlijke house-cultuur.

Het veelvuldige gebruik van de eigen merknaam komt ook voor op de T-shirts van de Engelse ontwerper Daniel Poole; zijn beeldmerk 'dp' is al bijna even herkenbaar als Chanels 'CC'. Het merk Daniel Poole bestaat nu zo'n vijf jaar en wordt sinds drie jaar in Nederland geïmporteerd door Afiza Ghazlan. In haar winkel 'Housewives on Fire' in Amsterdam, vertelt Ghazlan: “Ik verkoop uitsluitend T-shirts waar Poole's logo opstaat. Iets anders kan ik niet kwijt. Daniel Poole is zo populair dat iedereen het wil hebben, in alle variaties.”

Die variatie is niet zo heel groot. Het lettertype van 'dp' is steeds hetzelfde, het enige verschil is dat het de achtergrond van het ovalen beeldmerk de ene keer fel oranje is en de andere keer wit of zilver. Soms zijn de logo's uitgevoerd in opgenaaid plastic.

Deze kleine merken brengen hun T-shirts op een zorgvuldige manier aan de man. Daniel Poole en G-SUS doen niet aan reclame, maar letten goed op in wat voor winkels de waar te koop is. Zo levert G-SUS in Amsterdam aan zaken als De Bijenkorf en Kamikaze, maar zijn de kleren ook verkrijgbaar bij kleine alternatieve winkels als ZX Fashion en Trancedome, om de associatie met de straatcultuur van skaten en hiphop levend te houden. In de eigen winkels in Arnhem worden behalve T-shirts dan ook skateboards en snowboards verkocht. Jan Schrijver, die nu voor G-SUS bezig is met de T-shirts voor 1997, vertelt dat de modellen van de shirtjes spoedig gaan veranderen. De naden zullen moeten worden uitgelegd; de mode wordt volgend jaar weer wijder.

    • Hester Carvalho