Chinezen kiezen voor AIR met 100-zitter

Het Chinese staatbedrijf Avic, dat onder meer vliegtuigen bouwt, gaat definitief samen met het Europese AIR-consortium, bestaande uit Aerospatiale, Alenia en British Aerospace, een vliegtuig voor 100 passagiers bouwen. Dat hebben de Chinese autoriteiten gisteren in Peking bekend gemaakt nadat afgelopen april al een principe-overeenkomst was getekend toen premier Li Peng Frankrijk bezocht.

Het contract, waarmee een investering van 3,4 miljoen gulden is gemoeid, heeft nogal wat voeten in de aarde gehad.

Eerst zou het Chinese Avic samen met het Zuidkoreaanse Samsung in zee gaan maar die poging strandde omdat de Chinezen slechts één produktielijn in China eisen. Waarschijnlijk zal Singapore Aerospace de plaats van de Koreanen innemen. Want de westerse partners betreft, die worden geacht technologische kennis en marketing-kunde mee te brengen, waren eerst DASA/Fokker, het Europese consortium AIR, en de Amerikaanse bedrijven Boeing en McDonnell Douglas in de race. Dasa/Fokker en McDonnell vielen als eersten af en toen het afgelopen voorjaar de Amerikaans-Chinese betrekkingen tot het nulpunt daalden, werd vanuit Peking al gemeld dat het Europese AIR 'frontrunner' was geworden. De Chinesen hebben in het project de meerderheid. De komende 20 jaar denkt Avic 1000 van z'n AE-100 zitters, een opvolger van de Fokker-100, te kunnen verkopen.