Vipre ziet kansen in openbaar vervoer

Philipsdochter Vipre vervoert zo'n drieduizend werknemers van Philips en Daf per dag over honderd buslijnen in Oost-Brabant en Noord-Limburg.

Dat gebeurt met vijf personeelsleden en zonder wagenpark: het bedrijf huurt bussen en chauffeurs in van vervoerders en doet zelf alleen het regelwerk. De laatste tijd zoekt Vipre expansiemogelijkheden. Deze zomer wordt begonnen met de organisatie van het bedrijfsvervoer in het Botlekgebied. Verrassender was dat het bedrijf in augustus vorig jaar een vergunning aanvroeg om in het eigen werkgebied ook openbaar vervoer te exploiteren.

Al snel bleek dat de vigerende regels slecht waren toegesneden op concurrentie die zich daadwerkelijk aandient. Neem alleen al het advies aan de minister of de vergunning die moest worden verstrekt: omdat Vipre door drie vervoersgebieden rijdt (de stadsregio Eindhoven, de provincies Noord-Brabant en Limburg), kwamen er drie adviezen - de eerste twee voor, de derde tegen. Met die mogelijkheid tot verdeeldheid was nog geen rekening gehouden. Hoe moet dat wanneer straks lijnennetten, die vrijwel altijd over de grens van de regio gaan, worden aanbesteed? Niemand weet het nog.

Limburg stemde uiteindelijk toch in. Toen was er nog een financieel probleem: het rijk kan via de provincies extra geld beschikbaar stellen als er extra openbaar vervoer komt, de stadsregio's niet. Maar aan welk gebied moet je een buslijn die twee of drie gebieden doorsnijdt toerekenen? Vooralsnog is het plan dit najaar te beginnen met enige tientallen lijnen, waarvan enkele noodgedwongen zonder subsidie.