Rederij Lovers wil treindienst exploiteren

Behalve gewone rondvaartboten heeft rederij Lovers ook watertaxi's en een lijndienst die langs de voornaamste Amsterdamse musea vaart. Dit voorjaar diende het bedrijf een aanvraag in om een treindienst te exploiteren tussen IJmuiden en Amsterdam: de Kennemer Strand Expres.

Het gaat zowel om het vervoer van toeristen naar IJmuiden - badgasten, wandelaars en fietsers mét fiets - als van forensen tussen IJmuiden, Haarlem en Amsterdam.

Hoewel het ministerie deze concurrentie voor de NS volstrekt niet had verwacht,stond het er in beginsel positief tegenover. De NS deed er aanvankelijk veel aan om het de nieuwkomer - directeur NS Reizigers Huisinga sprak van “een scheur in de broek” - moeilijk te maken, onder meer door geen tweedehands veiligheidsapparatuur te willen leveren.

Die apparatuur is verplicht op het Nederlandse spoorwegnet, maar de NS is de enige die ze op voorraad heeft: een situatie waaraan bij de verzelfstandiging van de NS niet is gedacht. Intussen wordt ambtelijke druk op de NS uitgeoefend om toch te leveren.

Na het bekend worden van het initiatief meldden zich spontaan verscheidene NS-machinisten die bij Lovers wilden komen werken. Met tien van hen zijn afspraken gemaakt. Onderhandelingen over de aankoop van (buitenlands) materieel zijn zo ver dat de koop kan worden gesloten zodra de vergunning er is. Directeur Peter Sul hoopt half juli te kunnen gaan rijden, zonder subsidie.