Nieuwe ronde van bezuinigingen bij inkopen KLM

ROTTERDAM, 9 JULI. De KLM lanceert een nieuwe bezuinigingsoperatie 'Mercurius' die binnen twee jaar mikt op een jaarlijkse besnoeiing op de inkopen van minstens 300 miljoen gulden op een totaal jaarlijks inkoopbedrag van 6 miljard. Dat meldt het personeelsblad Wolkenridder Actueel.

“Het uiteindelijk doel van Mercurius is de inkoopprocessen binnen ons bedrijf te stroomlijnen en beter op elkaar af te stemmen”, aldus het periodiek. Financieel directeur Rob Abrahamsen licht toe: “In een markt met felle concurrentie bepaalt de speler met de laagste kosten in feite de tarieven, terwijl de kosten voor meer dan tweederde door de leveranciers worden beheerst.” Ter voorbereiding op Mercurius zijn de afgelopen tijd alle KLM-inkopen per bedrijfsonderdeel in kaart gebracht. Al die informatie wordt vertaald in verbeterde plannen en scherpere inkoopstrategieën. En voor een vijftigtal inkoopsegmenten - van drukwerk en opleidingen, tot onderdelen en brandstof - komen er nu afzonderlijke besparingsprojecten.

Daarbij wordt, volgens de Wolkenridder, gemikt op een professionalisering van de organisatie in haar gedrag ten opzichte van de leveranciers. Bij de uitvoering van Mercurius zullen kennis en ervaring vanuit de hele KLM-organisatie worden benut. “De verbeteractiviteiten zijn dan ook afdeling- en divisie-overschrijdend en zullen waar mogelijk ook dochterbedrijven en samenwerkingspartners betreffen.” De komende twee jaren worden de KLM-ers regelmatig over de resultaten van Mercurius ondervraagd en geïnformeerd.

Sinds de KLM in 1991 het bezuinigingsprogramma Concurrerend Kosten Niveau introduceerde, wist de maatschapopij haar kosten per eenheid al structureel met zo'n 25 procent te verlagen. Maar op de uiterst concurrerende luchtvaartmarkt moet de maatschappij daarmee doorgaan. Afgelopen mei maakten KLM's voornaamste concurrenten Lufthansa en British Aiways bij de presentatie van hun jaarcijfers al gedetailleerde plannen tot verdere kostenreductie bekend. Zo meldde eerst Lufthansa de kosten de komende vijf jaar met 1 miljard mark (ongeveer 1,1 miljard gulden) te zullen beperken, waarna de Britten met een plan kwamen om in drie jaar zelfs 1 miljard pond (2,7 miljard gulden) te bezuinigen.

President-directeur Pieter Bouw van de KLM wilde zich vorige maand tijdens de aanbieding van de jaarcijfers nog niet vastleggen op concrete bezuinigingscijfers. “Wij zijn er weer in geslaagd een verdere daling van de kosten te realiseren”, zei hij toen. “Nadat deze kosten over de voorgaande jaren al sterk waren gedaald, slaagden we er in ze over het afgelopen jaar met nog eens 3 procent omlaag te brengen. Voortdurende kostenbeheersing blijft nodig, dat is de rode draad in het beleid voor de komende tijd.” Hèt grote probleem van de hedendaagse airlines is dat hun omzetten weliswaar groeien maar dat de vliegtarieven nog scherper dalen.