'Koningin' van de plassen te water

ROTTERDAM, 8 JULI. Aan de Bergse Voorplas in Rotterdam is zaterdag het geheel houten zeilschip 'Vialliste' van het type Regenboog te water gelaten. Het is de 136ste geregistreerde Regenboog. De eerste dateert van 1916 en vaart nog steeds. Nieuwbouw in hout van de Regenboog - met acht meter lengte en sierlijke lijnen ook wel de koningin van de zeiljachten op het binnenwater genoemd - is tegenwoordig een grote zeldzaamheid geworden.

“De Regenboog is eigenlijk een overtuigd schip”, legt bouwer Carel Vial uit. “Er zit meer zeil op dan strikt noodzakelijk.” Het zeiloppervlak van 36 vierkante meter, de scherpe vorm en hoge hekgolf hebben de Regenboog altijd tot een opvallende verschijning gemaakt op de Nederlandse wateren. Vooral omdat aanvankelijk slechts een handvol zeilklassen bestond, domineerde de Regenboog het beeld in de watersport. Totdat de onderhoudsvriendelijke polyesterboot zijn intrede deed, waarvan inmiddels zoveel klassen bestaan dat ook zeiler en scheepsbouwer Vial ze niet meer uit elkaar kan houden.

Vial is eigenaar van de gelijknamige jachtwerf in Rotterdam-Hillegersberg die uitsluitend houten boten produceert en repareert. In de winter van 1939 bouwde Carel Vial senior Regenboog nummer 82. Vial junior is van plan zelf met de door hem gebouwde Regenboog 136 te gaan varen, totdat zich een koper aandient. De Vialliste moet ruim over de ton kosten.

Vial voer een paar jaar geleden met twee zeilvrienden in een gerestaureerde Regenboog. “Maar met drie stuurlieden kun je niet varen. Dus ben ik er zelf maar eentje gaan bouwen.”

Hij kocht mahonie uit Kameroen van een boom - volgens de scheepsbouwer goed voor tien Regenbogen - die op 25 maart vorig jaar werd gerooid. Acht maanden later was de kiellegging en zeven maanden daarna volgde de tewaterlating.