Luchtbank

Aandeelhouders van de KLM zijn toch maar geluksvogels. De koersontwikkeling van de aandelen van het bedrijf is niet om over naar huis te schrijven, maar gelukkig hielp partner Northwest, waarmee KLM trouwens in Amerika bij de rechtbank in de clinch ligt, een handje met een zwaanzinnige aanbieding.

Northwest koopt van KLM zijn eigen preferente aandelen in die KLM nu bezit. Dat levert KLM 650 miljoen gulden contant op, waarvan 325 miljoen een boekwinst is. Mooi meegenomen in een tijd van toenemende concurrentie en stagnerende rentabiliteit. Door de verkoop van de preferente aandelen stijgt de kas van KLM tot 2,9 miljard gulden. Als daar de gelden worden bijgeteld die de KLM op afroep bij de banken kan opnemen, dan beschikt financieel directeur Abrahamsen - een oud bankier - zelfs over 5 miljard gulden.

KLM zegt al dat geld nodig te hebben om voldoende financiële kracht te hebben, mochten interessante samenwerkingsverbanden gesloten kunnen worden. De luchtvaart is nu eenmaal het middelpunt van fusies, samenwerking en onderzoeken van partijen als de Europese Commissie, die over de concurrentieverhoudingen waken.

KLM profiteert dankzij Northwest van de hausse onder Amerikaanse bedrijven om eigen aandelen in te kopen en daarmee hun eigen beurskoers te steunen. KLM zou het zelf ook kunnen doen om zijn eigen aandeelhouders te laten meedelen in de boekwinsten. Dat is niet simpel, al was het maar omdat de Nederlandse overheid zijn aandelenbelang in KLM op peil moet houden vanwege de bewaking van de landingsrechten, maar wel het proberen waard. Anders wordt de vraag steeds prangender: is de KLM een vliegtuigmaatschappij met een hoop geld, of een vliegende bank die ook in verhuurstoelen doet.